ik heb 5 paracetamol in 4uur tijd genomen is dit gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet gevaarlijk, wel ongezond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het tabletten zijn van 1000 mg is dit een flinke belasting voor je lever. Dit kan zelfs leiden tot leverschade. Bel bij twijfel de huisartsenpost. Die hebben N-acetyl cysteïne, een 'tegengif' want paracetamol is geen grapje bij hoge doseringen/ te veel in korte tijd!
Ritsuka
8 jaar geleden
Hoeveel mg? En waarom nam je er zoveel? Is er iemand bij je in de buurt voor als het verkeerd gaat?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En hoelaat duurt het voordat de paracetamols mijn lichaam verlaten hebben?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zijn trouwens 500mg paracetamols
Ritsuka
8 jaar geleden
aan de antwoorden te zien zit je dan nog onder de grens dat het echt blijvende schade kan opleveren.
Maar je hebt nog niet de vraag beantwoord waarom je er zoveel in 1 keer hebt genomen, je moet even geduld hebben voordat een paracetamol werkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
uit ongeduld heb ik telkens weer een paracetamol genomen..
Ritsuka
8 jaar geleden
nu weet je dat dit dus gevaarlijk kan zijn
ronron1212
8 jaar geleden
http://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/p/paracetamol/wat-is-een-te-hoge-dosering-paracetamol/item8927

Antwoorden (3)

Als het tabletten zijn van 1000 mg is dit een flinke belasting voor je lever. Dit kan zelfs leiden tot leverschade. Bel bij twijfel de huisartsenpost. Die hebben N-acetyl cysteïne, een ‘tegengif’ want paracetamol is geen grapje bij hoge doseringen/ te veel in korte tijd!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leverschade kan mogelijk optreden na doses vanaf 6 gram, al treedt schade meestal 'pas' op vanaf 10-15 gram. Ook is leverschade gerapporteerd na chronisch gebruik van 3-4 gram.

Je doet er dus verstandig aan dit niet nog een keer te doen, maar ik denk dat de kans dat je aan vijf paracetamol (uitgaande van de hoogste dosis á 1000 mg per pil) schade hebt overgehouden ongelooflijk klein is.

Neem, als je je desondanks niet lekker gaat voelen (misselijk, pijn in de onderbuik, zweten), altijd contact op met de huisartsenpost.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat om tabletten van 500mg
Paracetamol kán pas dodelijk zijn bij 6 gram dus wat dat betreft hoef je je nog geen zorgen te maken ;-) Je hebt slechts 5x500 mg. (2,5 gr.) genomen dus....
Paracetamol is gelukkig slechts een simpele pijnstiller maar ook hier moet je na elke inname zeker 4 uur wachten voor je de volgende neemt, omdat anders jouw lever teveel te verwerken krijgt in een keer. Bij een overdosering van 6 gr. kan die beschadigd raken wat kán leiden tot coma en de dood.

Je moet dus na de eerste inname wél even wachten voor het werkt en dat is meestal pas na een half uur, of soms een kwartier en het werkt dan ong. 3-5 uur pijnstillend.

Paracetamol staat erom bekend dat het relatief veilig is en weinig bijwerkingen kent.....een overdosering geeft echter altijd kans op bijwerkingen! Daarom is het altijd belangrijk om je aan de bijsluiter te houden, er zijn namelijk genoeg medicijnen waar het funest kan zijn. Probeer dan ook om bij paracetamol nooit meer dan 8 tabletten per etmaal te nemen om een 'veilige' marge aan te houden. Beter is natuurlijk om minder te nemen, maar ja...pijn blijft pijn hè? Zolang de pijn echter niet chronisch is, kan het wel voor een keer.

Misschien helpt Paracetamol jou niet goed als je na een half uur nog niets van pijnvermindering merkt? Kan gebeuren namelijk, ik heb dat ook. Gek genoeg helpt paracetamol waaraan caffeïne is toegevoegd bij mij wel. Vaak zijn dit de 'APC tabletten'. Misschien een optie?
amc