Wat zit er in medicijnen, hoe worden ze gemaakt en hoe kom je aan de samenstelling per kwaal/klacht?

Wat er in homeopathische medicijnen zit begrijp ik wel maar wat zit er de reguliere medicijnen?

Bijvoorbeeld de benzodiazepinen, hoe gaat dat in zijn werk om dat spul te maken en wat zit er allemaal in.
Ik hoor dat er in Ritalin zelfs speed zit wat gewoon een drug is.

En hoe verkrijg je al die medicijnen per klacht? Wie onderzoeken dat en stellen uiteindelijk zo'n pil samen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Zoals Oblomov al antwoorde, deze vraag is niet niet beantwoorden.
Heb wel een link gevonden waar beknopt iets in staat over hoe medicijnen ontwikkeld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk wel, elke vraag is te beantwoorden.
Of er nuttige antwoorden bestaan is een tweede.
Trouwens jij geeft toch ook een nuttig antwoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is waar, dit is ook een antwoord

Andere antwoorden (5)

Met alle respect, maar daar studeren ze nou jaren voor om dat voor elkaar te krijgen. U wenst dat binnen een frame van 2500 leestekens te willen bevatten van over het algemeen leken.
U begrijpt dat er niemand is die met enig fatsoen deze vraag zou kunnen beantwoorden. Neem een studie medicijnen, ga naar de universiteit en probeer daar 5-8 jaar ontzettend goed op te letten, misschien kan je dan in 2018 ene vraagsteller op GV het beknopte edoch juiste antwoord geven :-))))

Succes met je universitaire opleiding Dr.( in spe ) Trance
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was ook wat ik dacht.+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pedro legt uit wat het begrip 'medicijn' inhoudt, als dat het antwoord was op uw ongelooflijk brede vraag, neem mij dan vooral niet kwalijk dat u mijn kwinkslag niet op de juiste waarde kan inschatten. Als zulks het antwoord is had u net zo goed in de googlebar "wat is een medicijn' kunnen inkloppen en had er een zee aan info voor u opengegaan.
U vraagt : 1 Wat zit er in medicijnen, 2 hoe gaat dat in zijn werk om dat allemaal te maken 3 hoe verkrijg je al die medicijnen per klacht en last but no least 4 wie onderzoeken dat en wie stellen zo'n pil samen? Geloof dat ik met mijn 'kwinkslag' nog redelijk in het fatsoenlijke ben gebleven in mijn repliek. De meeste pillen die gemaakt worden gaan een jarenlang traject in alvorens op de markt te komen, via de World Health Organisation, en via de Food and Drugs Administration, ze hebben allemaal een uiterst uitgebreide website, kun je heel veel info verkrijgen omtrent bepaalde middelen. Geen medicijn in de wereld welke uit Amerika zijn oorsprong heeft, kan op de markt komen zonder een approval van de FDA.
Misschien kun je op de website van Solvay Duphar in Weesp de regels van de Nederlandse medicijnen vinden.
In homeopatische middelen zit alleen water - maar medicijn is dat niet te noemen (anders dan met 't welbekende gezondheidseffect door positief te denken). 'Homeopatische medicijnen' is dus eigenlijk een contradictio in terminus. Tenzij je water ook als medicijn kan zien, omdat water drinken op zich ook gezond kan zijn.

Drug: medicijnen worden in de USA ook niet voor niets drugs genoemd... Letterlijk. Elk medicijn heeft weer andere effecten, en altijd bij-effecten. Je kunt per medicijn een uitgebreide studie maken, zo niet er op afstuderen omdat er genoeg over te onderzoeken valt.

Ik kan me een kennis herinneren die medicijnen tegen angstaanvallen kreeg. Eén van de bijwerkingen die ik op de bijsluiter las: "Angstaanvallen"... Tja, wie en wat moet je nog vertrouwen. De dokter weet 't vaak dus ook gewoon niet en schrijft maar wat voor. De wel eens gehoorde 'volkswijsheid' dat je de bijsluiters niet moet lezen: dat lijkt mij eerder een 'volksdomheid'.

Je vraag is verder eigenlijk wat te breed opgesteld. Je zou 'm in stukjes kunnen hakken en meerdere vragen stellen, en dan bijv. per medicijn. (Dus wat specifiekere vragen. Wees gerust, je mag een heleboel vragen stellen. Desnoods de volgende dag weer een serie.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"De dokter weet ‘t vaak dus ook gewoon niet en schrijft maar wat voor. "
Serieus?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo hebben bijna alle hoofdpijntabletten als één van de bijwerkingen : hoofdpijn. Ben je mooi klaar mee.
En nee, de dokter schrijft niet zomaar wat voor, maar een goede dokter zoekt het desnoods wel even op in een van zijn dikke boeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Penny: in de praktijk dus soms wel, helaas.
Het geloven van artsenbezoek(st)ers speelt ook mee - die verdienen een hele hoop met 't lobbyen voor 't laten voorschrijven van hun medicijnen bij artsen.
@Marleen:
Dat zal intussen vooral internet zijn, neem ik aan... Boeken lopen vaker achter, heb ik 't idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, nee hoor ; zoveel veranderd er niet aan werkzame stoffen en indicaties, en even snel in een boek bladeren waar je de weg in kent, levert dan vaak meer en snellere antwoorden op dan op Internet zoeken. Hoewel die sites er ongetwijfeld tegenwoordig zullen zijn, maar niet voor de leek.
De rol van artsenbezoekers is inderdaad een heel discutabele ; dat zit toch ergens in het schemergebied tussen noodzakelijke informatieverstrekking en ordinaire omkoperij. Beetje gladde jongens over 't algemeen. Die zouden eigenlijk niet meer op provisiebasis moeten mogen werken.
De samenstelling van homepoatische medicijnen is inderdaad makkelijk : water met niks, en volgens de claims een 'geheugen' van wat vage moleculen dat natuurlijk niks doet. Daar hoef je dan ook niet voor naar school.

Reguliere medicijnen is een heel ander verhaal ; daar zitten naast de hulpstoffen om het en vorm te geven (pil ,drankje, poedertje) ook werkzame stoffen in, die allerlei verschillende uitwerkingen hebben. Om dat precies te weten moet je minimaal vier jaar medicijnen studeren, en dan begin je eigenlijk nog maar pas en moet je voortdurend worden bijgeschoold. Dat voert dus te ver in dit verband.

Veel medicijnen kun je inderdaad ook uitstekend misbruiken als drugs, opzettelijk of per ongeluk. Daarom slik je de meeste medicijnen ook niet op eigen houtje, maar op advies van en onder begeleiding van een arts. Wil je weten wat een bepaald medicijn precies voor je doet, overleg dat dan met de arts en lees eventueel de bijsluiter.

Er zijn heel wat wetenschappers druk met uit te zoeken wat tegen wat werkt, en daar worden uitvoerige studies naar gedaan, waarna bij de vondst van een nieuw medicijn artsen daarover uitgebreid worden voorgelicht. Daar zitten natuurlijk wel wat haken en ogen aan en er komt zeker ook een stukje commercie bij kijken, maar ook dat voert te ver in dit verband.

Als ik je vraag en je interesses goed heb gelezen, is een leuk startpunt voor je vermoedelijk ´medicijnen´ van Ivan Wolffers, dat elke zoveel jaar in een nieuwe druk verschijnt. Buitengewoon leerzaam en eigenlijk verplichte kost voor iedereen die wel eens medicijnen slikt of denkt te gaan slikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een geneesmiddel (ook medicijn) is een chemische stof of complex van chemische stoffen met een beoogd farmacologisch, immunologisch of metabolisch effect op het (dierlijk of menselijk) lichaam. De wetenschap van de geneesmiddelen heet farmacie. Veel geneesmiddelen hebben een plantaardige, dierlijke of andere biologische oorsprong zoals respectievelijk de alkaloïden, bepaalde insulines of penicillinen, maar de meeste worden tegenwoordig synthetisch gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bij de bibliotheek het Repertorium voor medicijnen haalt, kan je daarin lezen welke stofjes allemaal als werkzame stoffen in de medicijnen zitten. Dit boek wordt gebruikt door apothekers. Het viel mij op dat ze uitdrukkelijk vermelden dat over de werking van vele medicijnen voor ouderen eigen onvoldoende bekend is,
Als je dan nagaat hoeveel medicijnen oudere mensen slikken (ik niks gelukkig nog).

Maar als je echt op een prettige begrijpelijke manier geinformeerd wil worden, lees dan Ivan Wolffers ""Medicijnen"". Hij heeft een aantal jaren, ieder jaar een bijgewerkte versie uitgebracht, maar je zou naar de laatste kunnen informeren. Wacht, ik googel even