Is het mogelijk om je humor te veranderen of blijft dat je hele volwassen leven hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.7K

Antwoorden (5)

Je zult tijdens je leven een groei doormaken, ook op het gebied van je humor. De ontwikkeling kan elke kant op gaan, het is maar net waar je voor de rest in ontwikkelt.
13 jaar geleden
Een mens ontwikkelt zich, en dus ook zijn humor. Zo krijg je, in de loop der jaren, vaak meer relativeringsvermogen. Dat gaat vaak gepaard met zelfspot: je ziet de humor in van je eigen fouten en tekortkomingen, en kunt daar grapjes over maken. Een voorbeeld: jongemannen vinden het vaak "vreselijk" om kaal te worden. Maar als het eenmaal zover is, vertellen ze de leukste moppen waarin hun kale kop centraal staat. Een totaal ander voorbeeld is Paul de Leeuw: zijn humor is de afgelopen decennia veel "milder" geworden.
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Nee dat blijft zeker niet je hele volwassen leven hetzelfde. Soms zie ik films van vroeger, waarvan ik me nu niet meer kan voorstellen dat ik er ooit mee heb gelachen.
En omgekeerd zie ik soms nu het grappige in van iets, wat ik om een of andere reden vroeger niet opmerkte.
Je kan het soms ook hebben als je met iemand praat over een voorval waar jij niet mee kon lachen. Als je dan de uitleg van die persoon hoort, moet je soms toegeven: "Ja, als je het zo bekijkt is het toch wel grappig"
Je ziet, humor kan vaak veranderen in je leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Humor groeit mee met je leven.

Het is overduidelijk dat een kind door verschillende stadia van humor groeit. Denk maar aan de eerste Jantje en zijn worstje-moppen. Zo ook groeit je humor mee in de verschillende stadia van je volwassen leven.

Naast je ontwikkelingsfase (jonge twintiger in de fleur van zijn leven, gesofisticeerde veertiger, gezapige zestiger,...) speelt ook je persoonlijkheid hierin een rol. En aangezien je ook hierin verdergroeit of verandert, zal ook je humor zich hieraan aanpassen.

Betrap je jezelf bv. dat je ironie overslaat in sarcasme, kijk dan eerst wat er in je leven wijzigt en je zal begrijpen waar de bron van je humor ligt.

Met andere woorden, veel factoren, zowel vaste als veranderende, zijn van invloed op je humor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast je gevoel voor humor dat vanzelf verandert, kan je het zelf ook wel een beetje sturen, door jezelf regelmatig 'bloot te stellen' aan bepaalde humor.
Ik heb wel eens dat ik een bepaalde tv-serie of cabaretier weinig aan vond, maar alleen ernaar keek omdat de ander het zo leuk vond; na een tijdje begon ik sommige toch zelf wel erg leuk te vinden.