Hoe zit een medisch dossier er precies uit?

Ik weet dat dat bij iedereen anders is, afhankelijk van je medische verleden. Maar als je opnames gehad hebt staat dat er dan pas op vanaf je 18e of ook als je jonger bent. En ben je verplicht deze te geven zoals het erop staat als iemand daar om vraagt ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen antwoord, maar een reactie omdat ik alleen voor mezelf kan praten. Mijn medische dossier is van huisarts naar huisarts gegaan vanwege vele verhuizingen. De laatste keer kreeg ik het mee van mijn oude huisarts om het aan mijn nieuwe huisarts te geven. Ik heb het gelezen. Er stond bijna niets in. Mijn medische gegevens van 50 jaar waren gereduceerd tot ongeveer anderhalf jaar. Ik heb toen gebeld met mijn oude huisarts. Die vertelde dat huisartsen dossiers schonen, omdat het oude informatie betreft.Alle informatie van mijn kindertijd is weg, dus ook de gegevens van mijn operaties. Ik weet niet of dit de normale gang van zaken is, maar vraag naar je dossier. Het is van jou, het gaat over jou. Er is voor jou niets geheim wat daar in staat.
Ritsuka
8 jaar geleden
ik heb mijn medisch dossier wel eens gezien en daar stond alles vanaf kindertijd in. Alles over operaties (amandelen enzo) en waarvoor ik bij de huisarts was
Erna55
8 jaar geleden
Je vraagt: " ben je verplicht deze te geven als iemand erom vraagt ? "
Wanneer het een hulpverlener is : Ja
Wanneer "zomaar" iemand dat wil weten: Nee .
Dus het hangt af van wie erom vraagt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
-Inzage in je eigen dossier kan geweigerd worden, er kunnen namelijk ook dingen over anderen instaan.
-Na 15 jaar wordt info vernietigd. (er zijn uitzondering)
-Bij eigen verzoek wordt alles binnen 3 maanden vernietigd. (er zijn uitzonderingen)
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/patientenrecht-en-clientenrecht/vraag-en-antwoord/mag-ik-mijn-medisch-dossier-inzien-laten-aanpassen-of-vernietigen.html Je bent niet verplicht iemand inzage te geven, ook geen hulpverleners. "Hulpverlener" is trouwens een hele brede term, daar zou een brandweerman ook onder vallen.
Als iemand je hiertoe wilt verplichten zal dat via een rechter moeten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bent nooit verplicht iets te laten zien geloof ik. Toen ik een artsenverklaring nodig had van de huisarts om mijn studiefinanciering te kunnen verlengen, heeft mijn huisarts me op het hart gedrukt alleen toestemming te geven voor inzage in relevante ziektegeschiedenis. De overheid heeft namelijk niets te maken met de niet-relevante geschiedenis en mag dat dan ook niet inzien.

Antwoorden (1)

ik hoop dat je hier wat aan hebt. Maar sinds ongeveer een jaar geleden moet je huisarts je toestemming vragen of ze je medisch dossier mogen gebruiken in het ziekenhuis. In je medisch dossier staat alles wat met medicijnen en dokters te maken heeft. Ook vanaf vóór je 18e.