Kan iemand die aan een oog blind is toch 3-D films zien zoals iemand met 2 goede ogen dat ziet?

En zo niet: Bestaan er mogelijkheden of middelen om ervoor te zorgen dat deze mensen het toch kunnen zien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
knijp eens een oogje dicht tijdens de film en je weet het
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha welke film is dat :-) Komt ie nog ?

Het beste antwoord

Bij het missen van een oog ben je ook de helft van de 3-d film kwijt, zodat je geen diepte kan zien, zoals mensen die wel met twee ogen kunnen zien.
Gek genoeg kan de mens met een oog , om zich heen, wel diepte zien!
Anders zouden deze mensen ook geen auto kunnen rijden.
Eigenlijk zou dat niet kunnen, maar onze hersenen zijn in staat, ook met een oog diepte waar te nemen, wel is dat anders dan de mensen die met twee ogen kijken.
Maak van je rechter vuist een kijkgaatje, en kijk daar met een oog door heen, kijk naar de t.v. en je ziet meer diepte dan met twee ogen!!
Maar een t.v. is dan ook EEN beeld, dus met EEN oog kijken is voldoende .
Maar met een 3-d film zie je met een oog een halve film, hierdoor zijn je hersenen niet in staat het tot een beeld samen te voegen, laat staan diepte te zien.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het met een oog door een gaatje te kijken is een goed middel om te zien of de diepte in een schilderij goed is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij bedoel je dat het oog gaat sampelen. Het zal dus meerdere plaatsjes nemen en daarvan de verschillen beoordelen.
De persoon moet dan wel in beweging zijn. Als je met een hand iets wilt pakken, zal je dit met meerdere plaatsjes doen en zie je dat je dichter bij het voorwerp komt. Zie het als een soort duif methode en het schudden van het hoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hersenen hebben de mogelijkheid het niet zien van diepte doordat er met een oog gekeken wordt, te compesseren, hierdoor kunnen mensen met een oog, toch auto rijden, omdat de hersenen zich aanpassen.
Ze zien dus weer gedeeltelijk diepte.

Andere antwoorden (6)

Het basisprincipe is gelijk voor alle systemen. Bij een 3D film wordt er zowel een beeld getoond voor het rechteroog als het linkeroog. De bril laat het juiste oog het bijbehorende beeld zien en onze ogen maken er een driedimensionaal beeld van.

dus volgensmij niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, gaat niet. Het beeld moet als het ware door beide ogen gekruist worden om tot een 3D beeld te komen. Zelfs met een wat minder goed oog is het hele 3D effect als zo goed als weg. De film is dan nog wel redelijk te zien maar de 'grijp reflexen' (als het beeld op je af komt) heb je met een minder goed oog niet of nauwelijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaat niet werken kan ik je uit eigen ervaring vertellen, voor middelen waarmee het wel zou kunnen hou ik me aanbevolen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die aan èèn oog blind is, heeft sowieso al moeite met driedimensionaal kijken. Deze mensen moeten opnieuw leren afstanden in te schatten, omdat ze geen diepte zien.
jc54
14 jaar geleden
Een persoon die slechts met een oog kan zien, kan geen diepte zien zoals mensen dat kunnen die met twee ogen kijken. Vaak leren zij het wel in te schatten, maar ze zien het dus niet.
Het 3D principe is gebaseerd op de extra dimensie, diepte.

Dus als je het vanuit dit standpunt bekijkt is dat dus niet mogelijk.

Bij mijn weten zijn er geen 'hulpmiddelen' die ervoor kunnen zorgen dat een dergelijk persoon wel diepte zou kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan niet.

Als men maar 1 oog heeft, dan kan men in de werkelijke wereld alleen de afstand inschatten door meerdere beelden te maken met 1 oog en deze verschillen te bepalen.
De persoon (iets) moet dan wel in beweging zijn.

Als je met een hand iets wilt pakken, zal je dit met meerdere plaatsjes doen en zie je dat je dichter bij het voorwerp komt.

Zie het als een soort duif methode en het schudden van het hoofd.

Maar met 3D heb je een brilletje met twee verschillende glazen. Je kan niet deze twee glazen op 1 oog plaatsen of heel snel afwisselen. Dat gaat gewoon niet.