Wat betekenen die spiertrekkingen tijdens mijn slaap?

Ik heb al een heel tijdje door (ongeveer een halfjaar) dat ik tijdens het rusten constant schokken maakt. Als die schok komt dan beweegt heel mijn lichaam 1x precies ik verschoten ben van iets en dat ik in een diepe val. Ik wordt dan direct wakker met een diepe zucht (precies ik veel lucht wil happen) het kan voorkomen dat ik een raar geluidje maak en dan wakker wordt. Dit voelt heel raar aan.. Het is echt enorm vervelend om dit elke dag te krijgen. Wat kan dit betekenen en wat kan ik best doen?

Toegevoegd na 1 minuut:
het is zo erg dat anderen dat opmerken en van mij verschieten.. totaal niet aangenaam

Toegevoegd na 2 minuten:
Telkens ik terug in slaap val komen die spasmen terug..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.9K
Amadea
8 jaar geleden
Lees het antwoord van Lies12 op http://www.goeievraag.nl/cafe/persoon-gezondheid/gezondheid/vraag/559120/aandoening-zenuwstelsel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neem toch aan dat ze sids de eerste keer half april inmiddels wel een arts geonsulteerd zal hebben ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maak even een afspraak bij de huisarts.
Ritsuka
8 jaar geleden
Heb je veel stress? Hypnagoge schok word door bepaalde dingen versterkt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb echt geen stress ik gebruik antidepressiva en antipsychotica tegen angst en onrust dus niet tegen psychoses. Dat klopt dat ik naar de arts ben geweest maar toen kwamen deze klachteb nog onbewust over en waren er andere belangrijke redenen aanwezig, ondertussen ben ik al van die ene ziekte vanaf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je gebruikt antidepressiva en ook nog antipsychotica vanwege angst en onrust, maar je hebt géén stress? Lees nog eens wat je schreef ;-) In elk geval zijn er genoeg verklaringen, dus genoeg reden om het niet vreemd te vinden dat je de laatste tijd wat 'jerkier' bent dan anders. Maar wat anderen al zeggen: als je je er zorgen over maakt, ga dan naar een arts.
19belle87
8 jaar geleden
ik kreeg dat in het begin van antidepressiva slikken ook stuipen als ik slaap dat is een normale bijwerking dat vanzelf over gaat na paar maanden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik slik antidepressiva al zeker een anderhalf jaar. Antipsychotica nog maar net geen 3 weken.

Antwoorden (1)

Wat je beschrijft, klinkt als een hypnagoge schok oftewel een slaapschok. Een normaal verschijnsel bij het in slaap vallen of zelfs als je even stilzit terwijl je slaperig bent/een slaaptekort hebt. De precieze oorzaak is niet bekend, mogelijk is het een elektrische ontlading in je spieren of een verschijnsel verwant aan slaapverlamming en hypnagoge hallucinaties: tijdens je slaap worden er geen signalen doorgegeven aan je skeletspieren, omdat we anders onze dromen zouden gaan uitbeelden en uit bed zouden vallen. Als onze spieren al 'verlamd' zijn en onze geest nog wakker is, ervaren we dit als slaapverlamming: volledig bewust zijn maar je niet kunnen bewegen, wat meestal ook gepaard gaat met beangstigende droombeelden/hallucinaties. Wanneer niet onze geest maar ons zenuwstelsel nog 'wakker' is en terwijl de skeletspieren al 'lam' liggen, zou dit kunnen waarnemen dat er iets niet klopt en proberen om met een soort alarmsignaal de spieren te wekken, wat resulteert in een slaapschok.

Zoals gezegd: een normaal verschijnsel bij het in slaap vallen. Het kan erger worden bij gebruik van alcohol of bepaalde medicijnen, of - vooral bij vrouwen - in periodes waarin onze hormonen in verandering zijn zoals in de puberteit, tijdens een zwangerschap of in de overgang.

Als dit soort schokken voorkomen terwijl je niet in slaap aan het vallen bent en je ook totaal niet slaperig bent, is het meestal ook niet veel meer dan een soort ontlading, maar als het hinderlijk is, zorgelijk is, je volledig de controle kwijtraakt op zo'n moment (wat gevaarlijk kan zijn met autorijden en dergelijke) óf als het steeds erger wordt, laat dit dan wel uitzoeken door een arts.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens zijn dit soort verschijnselen meestal het sterkst wanneer je op je rug ligt tijdens het in slaap vallen. Probeer eens of het minder wordt wanneer je op je zij ligt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zie trouwens in je berichtgeschiedenis onder meer vragen over antidepressiva. Dat is één van de groepen middelen die dit soort verschijnselen kunnen versterken (andere middelen zijn bijvoorbeeld opiaten of antipsychotica), maar ook tijdens het afbouwen kun je dit soort verschijnselen krijgen. Dat, samen met het feit dat je heel duidelijk benoemd dat je deze schokken krijgt bij het in slaap vallen en dus niet midden op de dag wanneer je klaarwakker bent, pleit vóór de theorie van gewone - onschuldige - hypnagoge schokken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
danku voor de extra info en antwoord.
Ik heb ook opgemerkt wanneer je zittend in slaap valt dat de kans heel groot dat je die schokken krijgt dan dat ik ga platliggen en vooral als ik ga slapen komen die schokken niet voor alleen overdag wanneer ik probeer te rusten. Ik heb ooit een slaapverlamming meegemaakt en dat was zeer beangstigend maar ook wel interessant om dat mee te maken. Buiten antidepressiva gebruik ik onlangs ook antipsychotica voor in 't geval bij angst en onrust.