mijn ogen gaan achteruit heb in half jaar -0.74 en heb nu - 5 wat moet ik doen en is het niet handiger om lenzen te dragen?

Toegevoegd na 35 minuten:
ik ben met -0.74 in half jaar achteruit gegaan dus had eerst -4.26 sorry voor onduidelijkheid

Toegevoegd na 36 minuten:
en ben 16 jaar

Toegevoegd na 36 minuten:
en ben 16 jaar

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
1.4K

Antwoorden (2)

Ook hier hangt het er weer van af hoe oud je bent.
En ook hier geldt: wij kunnen geen diagnose geven!

Of het handiger is om lenzen te dragen en wat voor lenzen en wat jij
dan kan en wil betalen: daarover kunnen wij ook geen advies geven.

Suggesties van het oogziekenhuis:

Bij snelle verslechtering van het zien op jongere leeftijd gaat het meestal om een ontsteking van de oogzenuw.
Veel minder vaak komen ontstekingen van het netvlies en vaatvlies voor. Bij ontstekingen van oogzenuw, netvlies en vaatvlies wordt het oog niet rood en wordt door de patiënt ook geen pijn aangegeven.

Bij een oogzenuwontsteking kan pijn bij bewegen van het oog worden gevoeld.

Dus wat voel je?
En hoe ben je er achter gekomen?
Ben je al naar de dokter geweest?
Zo niet: HUP naar de dokter en laat je doorverwijzen naar een specialist.
Dan weet je meer en daar krijg je wel goed advies.

Toegevoegd na 6 minuten:
Na jouw reactie:
Ik dacht dat je in een half jaar van - 0,74 naar - 5 gegaan was.
Als je wel al "op leeftijd" bent, dan is een achteruitgang
van -0,74 per half niet zo vreemd.
Maar dan nog is een onderzoek door een oogarts wel aan te raden.

Er zijn tegenwoordig heel goede multifocale lenzen.
Maar dat blijft een persoonlijke keuze.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik ben 16
Beste Jorid,

Aangezien je leeftijd is dit heel normaal, je bent in de groei en je ogen groeien net zo hard mee. De komende jaren zullen je ogen naar verwachting nog wel verder achteruit en een sterkte rond de -6 a -7 is niet ondenkbaar

Of je lenzen of een bril neemt maakt helemaal niks uit, dus die keus is aan jou! Als de sterkte op dit moment snel veranderd is het misschien voordeliger om lenzen te gaan dragen.

Naar mijn mening is een oogarts dus echt niet noodzakelijk, die hebben het al druk genoeg!

Succes en groeten