Al een lange tijd kraakt mijn linkerrib als ik mijn hele lichaam draai, hoe kan dit?

Om mijn problemen beter weer te geven;

Mijn linkerrib kraakt als ik buk, met mijn hele lichaam naar achteren draai en ik kan het ook kraken als ik het aanraak.

Al lange tijd had ik ook last van mijn rug en als ik last van mijn rug had drukte ik op mijn ribben om mijn rug te kraken.

Daarnaast heb ik ook hartkloppingen als ik te snel opsta.

Hopelijk geeft dit een beeld van de problemen die ik heb.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
14.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het lijkt mij beter, als je je huisarts hiervoor consulteert, je huisarts is de persoon om uit te zoeken wat je mankeert (als je al iets mankeert) en de juiste diagnose te stellen.
Ritsuka
8 jaar geleden
Wat zei de huisarts hierover? Lijkt mij dat je die hebt geraadpleegd als je hier al een tijd mee loopt
Antoni
8 jaar geleden
Het kraakbeen doet zijn naam eer aan, zo te lezen... Nee, nu serieus, dit is echt iets voor de huisarts!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Laat je nakijken door de dokter!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Welke linkerrib? Dat kunnen er nogal wat zijn..

Het beste antwoord

Je hebt nogal wat ribben aan de linkerkant, dus ik kan er niet zeker van zijn, maar gezien je beschrijving ga ik er maar vanuit dat je je onderste zwevende rib bedoelt. Dat is de onderste rib aan de voorkant. De onderste twee ribben van voren zitten niet vast aan je borstbeen zoals je andere ribben, maar alleen aan de achterkant: een zwevende rib. Deze ribben dus relatief los ten opzichte van je andere ribben. Daarom kun je hem soms horen/voelen knakken als je er op drukt.

Soms geeft zo'n zwevende rib pijnklachten in de flank, eventueel uitstralend naar de buik en soms rug. Dit noemen we het zwevende-rib syndroom (zie bron 1). Bij voorover bukken kan de voorkant van de rib knakken of zelfs licht verschuiven en bij uitrekken of naar opzij draaien van je lichaam kun je hem ook voelen. Een beetje uitgerekt zitten naar de andere kant helpt vaak, dat geeft ruimte tussen de ribben. Behalve pijnstillers of eventueel een keer een ontstekingsremmende injectie, is er weinig aan te doen. Fysio- of oefentherapie gericht op de houding en gepast sportadvies kan ook helpen.

Dat je regelmatig op je ribben hebt gedrukt om te kraken, kan verklaren waarom je hier nu last van hebt. Het kan ook ontstaan door bepaalde sporten, als onderdeel van andere gewrichtsaandoeningen of zonder duidelijke verklaring.

Hartkloppingen bij snel opstaan kunnen duidt er *waarschijnlijk* op dat je autonome zenuwstelsel moeite heeft houdingsveranderingen snel bij te benen. De meeste mensen hebben wel eens last van een licht gevoel in het hoofd of zwart worden voor de ogen wanneer ze snel opstaan, dat komt doordat het zenuwstelsel moet zorgen voor de aanpassingen in ons lichaam om ook in staande houding een goede bloeddruk vast te houden. Als dit het enige verschijnsel is, is het vrijwel altijd onschuldig. Het komt vaker voor bij meisjes in de puberteit, bij ouderen en ook bij gebruik van bepaalde medicatie. Heeft je lichaam nog iets meer moeite met het aanpassen aan de staande houding dan dat, dan kan je hart ter compensatie sneller gaan kloppen. In een extreme vorm noemen we dit POTS: postural orthostatic tachycardia syndrome. Oftewel: een snelle hartslag gerelateerd aan de houding. Het kenmerkt zich door een toename van ten minste 30 slagen per minuut binnen 10 minuten na het opstaan (bron 2). Het is niet gevaarlijk, maar kan wel zorgen voor allerlei klachten, waaronder chronische vermoeidheid.

Als je je zorgen maakt over (één van) je klachten, maak dan een afspraak bij je huisarts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel erg bedankt!