Waarom moet ik vaak achter elkaar plassen?

Ik heb een probleem en dat is dat ik heel vaak moet plassen, als ik net naar het toilet ben geweest dan moet ik ook erg veel plassen maar ongeveer 10 minuten daarna moet ik weer heel nodig en dat kan ik niet ophouden. Het is dan weer heel veel wat eruit komt. Mijn urine is niet geel van kleur maar gewoon kleurloos en het ruikt ook nergens naar, het lijkt gewoon water. Hoe kan ik dit tegen gaan want het is verschrikkelijk irritant, vooral als ik net voordat ik het huis uitga geplast heb en dan buiten weer super nodig moet terwijl ik op dat moment gewoon geen toilet in de buurt heb.
Ik ben trouwens een jongen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5K
Amadea
8 jaar geleden
Drink je veel, heb je vaak dorst?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik drink vooral water maar dat is niet meer dan 2-3 liter op een dag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2 liter is goed, 3 is te veel.
tinus1969
8 jaar geleden
Wat vond de huisarts er van?
Ritsuka
8 jaar geleden
Je kunt niet zomaar zeggen dat 2 liter goed is en 3 teveel, dat ligt aan veel factoren. Wat je verder eet, hoe veel je zweet, wat je doet aan activiteiten en hoe warm het is.
Maar als je urine helemaal kleurloos is, drink je wel wat veel.
Ritsuka
8 jaar geleden
http://health.clevelandclinic.org/2013/10/what-the-color-of-your-urine-says-about-you-infographic/

Antwoorden (1)

Het zou kunnen zijn dat je een overgevoelige blaas hebt.

Symptomen
Eén of meer kenmerken van een overactieve blaas zijn:
Het niet meer kunnen ophouden van uw plas als u aandrang voelt.
Heel vaak moeten plassen (meer dan acht keer per dag en meer dan één keer per nacht).
Vaak een sterke aandrang voelen om te plassen.

Je doet er goed aan om met je klachten je huisarts te bezoeken.
Erna55
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je gezegd had 'man' in plaats van 'jongen' zou ik in eerste instantie aan de prostaat denken, maar als je nog lang geen vijftig bent, is die kans wel heel erg klein. Het klinkt meer als een overactieve of overgevoelige blaas. Het probleem daarmee is dat je steeds sneller aandrang voelt, daar steeds sneller aan toegeeft, en zo al heel snel in een vicieuze cirkel komt, waarbij je steeds vaker moet plassen en de aandrang steeds hinderlijker wordt. En soms is de oorzaak heel onschuldig, bnijvoorbeeld een patroon dat is ontstaan na een (soms niet eens opgemerkte) blaasontsteking. Dan is de ontsteking al over, maar het 'steeds-moeten-plassen' - ritme gaat niet meer weg. Je kunt dat op eigen houtje eigenlijk niet 123 oplossen, en voor je trucjes (bijvoorbeeld van Internet) gaat uitproberen, moet je wel eerst heel zeker zijn dat er fysiek niks aan de hand is, want het kan nogal wat minder onschuldige oorzaken hebben. Het is dus heel belangrijk dat je op korte termijn bij je huisarts langsgaat. Die kan je eventueel verder verwijzen naar een uroloog, neuroloog of psycholoog. Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat een jonge knul al als een oudere vrouw zijn routes uit moet stippelen langs de beschikbare toiletten onderweg..... Bronnen:
- http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/overactieve-blaas/item41559