Wat is de minimumleeftijd om een plastisch chirurgische ingreep te ondergaan in Nederland?

Is dit 18 jaar? Zo ja, sinds wanneer (want ik dacht me te herinneren dat er eerst geen minimumleeftijd was)? En wat geldt er voor personen van 16-18 jaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat ligt aan de behandeling, flaporen bijvoorbeeld kunnen op jonge leeftijd worden rechtgezet, een borstvergroting kan pas op meerderjarige leeftijd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@crea
Voor borstvergroting geldt toch het criterium dat de borsten volgroeid moeten zijn? Dat is toch niet aan een leeftijd gekoppeld?
Dat dit meestal boven de 18 is doet toch niets aan af aan dat principe?

Het beste antwoord

Er bestaat geen wettelijke minimumleeftijd voor plastische chirurgie.
Wel moet de plastisch chirurg zich houden aan de regels die zijn vastgesteld in de Wgbo (Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst). Dit houdt in dat jongeren onder de 16 jaar toestemming moeten hebben van beide ouders om een ingreep te mogen ondergaan. Soms hanteren beroepsverenigingen strengere regels ten aanzien van de minimumleeftijd van bepaalde cosmetische operaties. Ook binnen de kliniek kunnen er afwijkende regels gelden. Vaak wordt bijvoorbeeld een borstvergroting pas vanaf 18 jaar uitgevoerd, omdat de borsten dan uitgegroeid zijn. Tot slot kan elke plastisch chirurg zelf bepalen of hij een bepaalde behandeling al dan niet wil verrichten bij jongeren of kinderen. Het is bijvoorbeeld bekend dat niet iedere plastisch chirurg een schaamlipcorrectie wil uitvoeren bij een jongere, vooral wanneer er geen medische noodzaak voor is.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helder antwoord. +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord van SimonV, maar toch een kleine correctie: Voor een cosmetische operatie bestaat nooit een medische noodzaak (kwestie van definitie; anders was de betreffende chirurgie niet cosmetisch maar medisch).
Ivana
8 jaar geleden
Als de patiënt er geestelijk onder te lijden heeft, kan voor een cosmetische ingreep wel degelijk een medische noodzaak zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ivana
Exact; het een sluit het ander niet uit.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik vraag me af of je link toentertijd wel huidig was.