Huid/litteken gaat snel open bij mijn "ijsbrandwond", hoe kan dit?

Haii,
Ik heb een soort brandwond die gekomen is door bevriezing en is net niets groter als een waxinelichtje. Dit is gekomen door automutilatie en is dus niet mijn eerste verwonding en ook niet mijn eerste "ijsbrandwond", zoals ik het dan noem.
Als ik jeuk heb dan ga ik soms perongeluk met mijn nagel over het litteken heen en dan gaat er eigenlijk al gelijk een stuk huid weer los. Dit heb ik niet bij mijn andere brand-/snijwonden gehad, dus vandaar dat ik het raar vond.
Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Je weet dat je bij een brandwond die groter is dan een euro munt eigenlijk naar de dokter moet?
Ritsuka
8 jaar geleden
Sta je onder behandeling voor je automutilatie?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerVoldermort
Ja ik weet dat, maar ben dus niet naar het ziekenhuis geweest.
Toen dit gebeurde zat ik in een kliniek en heb ik er wel naar laten kijken. @Ritsuka
Ja ik sta nu ongeveer
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh ik verstuurde het al perongeluk Ik ben er nu meer dan 2,5 jaar voor in behandeling
Erna55
8 jaar geleden
Bespreek met je behandelaars ook hoe je de wond moet verzorgen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik snap automutilatie niet. Ik zeg NIET dat je dom bent. Maar ik begrijp nooit waarom mensen zichzelf dat aan doen. En hoe kan je in hemelsnaam jezelf een brandwond geven met ijs? Ik heb volgens mij niet eens iets in huis om dat te doen...behalve misschien mijn tong tegen de wand van de diepvries duwen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ten eerste: Het is mogelijk en iedereen heeft het in huis. Om de laatste reden zal ik niet vertellen hoe ik dat doe omdat ik anderen die dit lezen niet op een idee te brengen.
Automutilatie is ook heel moeilijk te begrijpen omdat iedereen zijn of haar eigen reden hiervoor heeft. Ik doe het om mijn zelfhaat en mijn emotie te uiten.
Ik doe dit eigenlijk al mijn hele leven, maar toen kreeg ik er geen littekens van. De afgelopen 3 jaar begon ik het te doen met methodes die wel littekens begonnen achter te laten (snijden, (ijs)branden).
Ik ben 9,5 jaar lang gepest om mijn uiterlijk. Elke dag werd ik uitgescholden, achterna gezeten, opgewacht, buitengesloten, cybergepest en ze hebben mijn hand gekneust door te gaan trappen. Dit heeft heel veel bij mij achtergelaten. Ook heb ik ongewenste intimiteiten ervaren. Niet dat ik ben verkracht, maar ze hebben wel degelijk op plekken gezeten wat ik niet wou.
Ik ben nu 2,5 jaar lang in behandeling en heb in de tussentijd 2x in een kliniek gezeten (in totaal 3 maanden lang). De eerste keer was na een zelfmoordpoging en de andere keer was het voor mijn eetstoornis. Deze diagnoses heb ik de afgelopen jaren gekregen:
Boulimia
Depressie
Borderlinekenmeren (kan pas vanaf mijn 18e toegevoegt worden op de diagnoselijst) Ook ben ik suicidaal sinds mijn 10e en doe dus aan zelfbeschadeging Dit schrijf ik absoluut niet om mensen te triggeren, maar ik wou toch mijn situatie globaal vertellen omdat het niet altijd begrepen word. Hopelijk word het nu iets duidelijker voor HeerVoldermort en voor anderen die het misschien niet snappen ;)
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ja en nee. Ik ben jarenlang pispaal van de klas geweest, en heb eigenlijk hetzelfde doorgemaakt als jij. Al hield het bij mij iets minder lang aan. Mensen hebben inderdaad geen idee wat dat met je kan doen. Maar ik heb niet mezelf fysiek verminkt. Ik liet me geestelijk mishandelen door te denken dat al die andere gelijk hadden. Alleen, jij bent veel waardevoller dan hun. Het is iets waar je uiteindelijk boven zal moeten gaan staan. Al vertel ik je niets wat je zelf eigenlijk niet weet. Ik heb jaren lang geen zelf respect gehad. En ik dacht dat ik een waardeloos stuk stront was. En als iedereen zei dat ik niets waard was, dan moest dat ook wel zo zijn. Ik droeg elke dag een masker en verborg me.
Dus ik deed mijn ding en vertrouwde niemand, want als je niets zegt kan niemand je pakken. Dat er iemand verliefd werd op mij dat kon ik niet geloven, en ik zat te wachten totdat deze persoon me zou kwetsen. Dat was toen ik 18 was. Inmiddels ben ik met hem getrouwd en ik word 32 :-) Zelfrespect kan je weer krijgen. Zal je weer krijgen. Op het moment dat jij beseft dat al die anderen die jou gekwetst hebben zelf het stront zijn dat jij kan en zal afvegen. Nu pik ik geen onzin meer. Als iemand me uitscheld zeg ik "ja dat klopt" en draai me om. Het zijn allemaal kansloze mensen die dat doen en zeker mijn kostbare tijd en respect niet waard. Als iemand mij slaat, sla ik keihard terug, direct! Je blijft van me af! Ik kruip niet meer weg. F*ck them all! Ik weiger nog langer mijn leven te laten beheersen door anderen. Ik ben wie ik ben en heb daar vrede mee. Ik draag geen masker meer. Heb je daar een probleem mee? Prima, ik heb je niet nodig. Voor jou 10 anderen die mij wel respecteren om wie of wat ik ben. (Met je, bedoel ik natuurlijk niet jou, maar mensen in het algemeen) Ik hoop dat jij jezelf kunt helpen. Want je bent het waard. Sommige mensen zijn gewoon verschrikkelijk, maar uiteindelijk krijgen ze wel wat hen toekomt en kom jij er sterker uit.

Het beste antwoord

Je huid is nog lang niet genezen en zolang je er dan met je nagel overheen gaat trekt die de net gevormde korsten weer open.
Mijn advies is ga bij de huisarts langs voor behandeling want zo gaat het niet goed vandaag of morgen gaat de wond ontsteken en ben je verder van huis.
Ik weet niet of je al hulp hebt voor je automutilatie maar dat is een zaak waar je zeker hulp bij nodig hebt en daarvoor is het verstandig om daar ook met de huisarts een gwsrpek over te hebben.