Hoe kan het dat je wakker wordt als je moet plassen?

Ik zou dan denken: het lichaam slaapt dus laat de boel maar lopen.
Vooral omdat naar de wc gaan aangeleerd is.
Hoe kan het dan toch dat je wakker wordt als je moet plassen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou in eerste instantie hier vooral blij mee zijn :)

Het beste antwoord

Speciaal naar de wc gaan is aangeleerd, maar mensen zijn van nature wél zindelijk, net als overigens veel dieren.

Dat heeft een evolutionair voordeel: nog afgezien van het feit dat het niet lekker slaapt in de nattigheid, wil je ook niet dat roofdieren door je urinegeur je slaapplaats kunnen opsporen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat komt door de druk die op je blaas ontstaat!
Gelukkig maar trouwens anders zou het een natte boel worden snachts;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je word toch ook wakker van geluid?
Of stel dat iemand in je hand zou knijpen?

Nou, zo werkt dat ook met je blaas. De druk wordt groter, je lichaam voelt dat en je wordt wakker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is je onderbewustzijn die de urine ophoud terwijl je slaapt, als kind heb je daar nog geen controle over...als je ouder bent dan is het lichaam getraind om de urine op te houden tot je wakker wordt ,als je wakkerword omdat je moet plassen dan zit je blaas wel heel erg vol en geven je hersenen een seintje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het in de natuur zit,zoals voorganger zei je wordt wakker van geluid of een vreemde aanraking,zo ben je onbewust nog steeds op de hoede voor aanval.en wegrennen met een volle blaas is niet handig,daarom zullen dieren ook wakker worden bij het plassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lichaam maakt een stof (hormoon ADH) die het vasthouden van vocht door de nieren beïnvloedt. Tijdens de slaap maakt het lichaam meer van deze stof dan overdag. Hierdoor wordt er ‘s nachts minder urine geproduceerd.

Bedplassen bijvoorbeeld, wordt vaak veroorzaakt doordat dit hormoon 's nachts minder actief is bij sommige kinderen. Daarom komt er te veel urine in de blaas en als ze dan niet tijdig een signaal van de blaas krijgen, resulteert dit in bedplassen.