Wat betekent het als bloed in de urine binnen een dag verdwijnt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is geen probleem.

Het beste antwoord

Ik zou je toch aanraden om even langs je huisarts te gaan.
Bloed in je urine is altijd een teken dat er 'iets' aan de hand is. Wat dat iets is is zonder verdere informatie niet te zeggen. De oorzaak kan onschuldig (een wondje, blaasontsteking) zijn, maar ook serieuzer zijn. Het vervelende is dat juist bij ernstigere problemen het bloedverlies nogal kan wisselen; het bloedverlies kan dan ook tijden achtereen zo klein zijn dat het met het blote oog niet te zien is. Zoals ik in de reactie bij het antwoord van Mieleb al zeg, betekent het feit dat je geen bloed meer ziet dat het bloedverlies zodanig is afgenomen dat je het niet meer ziet; of het helemaal gestopt is (want dat kan natuurlijk wel, is zelfs waarschijnlijk) kan je pas zeggen na wat verder onderzoek.

Ik zie dat je 21 jaar oud bent. Dat betekent dat de kans dat er iets serieuzers aan de hand is echt erg klein is. Bovenstaande is dan ook zeker niet bedoelt om je ongerust te maken. Aan de andere kant moet je nog een heel leven door met je urinewegen en nieren. Met een heel simpel onderzoekje kan zo'n klein beetje bloedverlies uitgesloten worden (hetzelfde onderzoek als dat voor een blaasontsteking gedaan wordt; even een stickje in een potje urine.)

Hoogst waarschijnlijk is het dus iets onschuldigs geweest (dat je lichaam inmiddels zelf al heeft verholpen) maar wat meer zekerheid daarover lijkt mij verstandig. Vandaar mijn advies toch even langs je huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk dank voor uw reactie! De dag dat er 's ochtends bloed in mijn urine zat ben ik 's avonds naar de dokter gegaan met een potje plas, voor de zekerheid, en er zaten inderdaad bloedcellen in. Ik heb of had(?) dus een blaasontsteking. Het punt is dat ik me momenteel weer helemaal prima voel en er ook geen (zichtbaar) bloed meer in mijn urine zit. Wel heb ik alvast antibiotica in huis genomen - die ik liever niet meteen ga slikken als er niets ergs aan de hand is. De dokter raadde me aan de pillen in te nemen als het erger wordt. Momenteel ben ik veel water aan het drinken zodat het hopelijk vanzelf over gaat. Het enige nu is dat mijn urine er nog niet altijd goed uitkomt - al staat er druk op mijn blaas. Maar daarnaast heb ik nergens last van (geen koorts of pijn bij het plassen e.d.) Gisteren heb ik zelfs normaal kunnen hardlopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alleen bloed in je urine is onvoldoende om te kunnen zeggen dat er een blaasontsteking was. Dat betekent niet dat de arts het bij het verkeerde eind had, maar er moet meer geweest zijn (andere afwijkingen in de urine, klachten die je aangaf) om die diagnose te kunnen stellen. Als je geen andere klachten had en er in je urine alleen een kleine hoeveelheid bloed gevonden werd dan kan de huisarts hooguit zeggen dat een blaasontsteking een mogelijke verklaring is. Maar goed; een blaasontsteking is op zich een ziekte die meestal ook uit zichzelf wel geneest. Het zou dus kunnen dat je een blaasontsteking gehad hebt die spontaan genezen is (of aan het genezen is.) Aangezien de klachten nog steeds niet helemaal weg zijn zou ik aanraden om toch maar te starten met de antibiotica (ik neem aan dat je nitrofurantoine gekregen hebt?) Dan gaan we er dus vanuit dat de arts op de HAP het bij het juiste eind had. Dan moeten de klachten na de kuur wel geheel weg zijn; zo niet dan zou ik toch echt weer een bezoek aan je huisarts aanraden.