Wat zijn de verschillen tussen de zogenaamde benzodiazepinen medicijnen?

Er zijn verschillende van deze kalmerende medicijnen maar wat is nu eigenlijk het wezenlijk verschil tussen al die verschillende midellen? En wie heeft er ervaring mee. Met name Diazepam en Oxazepam.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
45K

Het beste antwoord

Diazepam verslapt spieren en geeft rust waardoor jij je beter kan ontspannen.

Oxazepam (Seresta) werkt kalmerend, zonder dat het je spieren verslapt.

Diazepam (Valium) wordt dus ook vaak voor geschreven wanneer iemand veel fysieke spanningspijn heeft.

Temazepam is een inslaapmiddel( zeer rustgevend, ontspannend), alleen voor het inslapen, geen slaapmiddel dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, het hangt er van af of iemand gewend is aan dit soort middel. Bij zware overspannenheid, kan het toch vaak te licht zijn. Ik ben geen dokter hoor maar heb er wel ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oxazepam wordt vaak voor geschreven voor een korte periode, waarin het nodig is even tot rust te kunnen komen, bv na een trauma of het overlijden van een geliefde of familie lid.
Bij overspannen zijn kan het ook zijn dat een arts voor bv 2 weken oxazepam voorschrijft. Daarna kan je zelf weer leren ontspannen.

Andere antwoorden (4)

Een belangrijk verschil tussen de middelen is de tijd die nodig om uit het lichaam te verdwijnen. Sommige middelen doen dat langzaam en daardoor hoopt het middel zich op in je lijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder de groep Benzodiazepine valt een behoorlijk aantal medicijnen die gebruikt worden omdat deze, of een kalmerend/ slaapbevorderd effect hebben, of een middel zijn die gevoelens van angst kunnen verminderen.

Oxazepam, vaak verkocht onder de merknaam Seresta, is een slaapmiddel.

Diazepam, vroegere merknaam was Valium, is een middel dat gevoelens van angst kan verminderen.

Dit is in mijn ogen het meest in het oog springende verschil. Het wordt voor verschillende klachten voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een tijdje oxazepam gehad voor angst en paniek aanvallen na een tijd van bovenmatige stress.
Je neemt het in en vrij snel zakt de paniek, angst en gejaagde gevoel. Het grote nadeel er van vond ik dat je er vlak van word, ik vond het als of ik van een afstand naar mezelf stond te kijken. Om acute spanning, paniek wat tot rust te laten komen is het prima, maar wat mij betreft niet voor langere duur en daar is het geloof ik ook niet voor bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nerens
een jaar geleden
Ik neem ze juist omdat ik nu dat gevoel van een afstand naar jezelf kijken heb. Geeft me rust en minder spanning. Hoofd en lijf word rustiger, minder opgefokt.
Ik heb ervaring met Oxazepam. Ik slik het al erg lang (bijna een jaar nu) en in redelijke hoge dosering (60-80 mg per dag).
In principe is het bedoeld om korte tijd te gebruiken. Want afhankelijkheid ligt op de loer. Voor mij is het al te laat, maar voor mij werken de pilletjes perfect. Het brengt mijn hoofd tot rust, minder malen, beter slapen.

Indien nodig kan je het voor lange tijd gebruiken, maar dan moet je wel voorzichtig afbouwen. Maar zoals altijd met medicijnen... nooit langer gebruiken dan strikt noodzakelijk!