Wat te doen tegen overbeharing?

Hallo, ik ben een meisje van 19 en heb een vaste relatie.
En ik heb heel erg last van beharing, overal!!!
In plaats van het direct te laten harsen, scheerde ik het weg. Heb nu dus hele dikke stoppels op mn buik, bikinilijn en zelfs bij mn kont. Omdat dat voor mijn gevoel al erger werd en het haar oppervlakte steeds groter werd begon ik met epileren (met de epilady). Ik heb een hele gevoelige huid en de epilady trekt vaak een stukje huid mee of het is super geïrriteerd na de tijd en daardoor heb ik meerdere bultjes/littekens op die plekken. Ik ben nu (voor mn bikinilijn) begonnen met een laser behandeling maar omdat het zo gevoelig is durf ik het eigenlijk niet zo goed op die andere plekken en schaam me er ook best wel voor. Heeft iemand hier tips voor?? Alvast heel erg bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.1K
Castle
8 jaar geleden
Ik heb hier geen ervaring mee maar kunnen ze je niet lichtelijk verdoven of iets dergelijks als laseren gevoelig is? Kan de huisarts je niet helpen (doorverwijzen e.d.)?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet te veel mee rondlopen. Probeer dit met je vriend te overleggen en eventueel ook met een deskundige. Ik zou zeggen, laat lekker groeien tot je de oplossing hebt.
Ritsuka
8 jaar geleden
Iedereen heeft overal beharing.
Ritsuka
8 jaar geleden
Als het echt heel erg is, kun je via de huisarts misschien wat laten doen. Als het een medische oorzaak heeft, kan het mogelijk vergoed worden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan je tijdens het bikinilijn laseren niet vragen een klein stukje te proberen op een andere plek? Misschien is kort met een tondeuse ook een (tijdelijke) optie. Je ziet dan minder haar, het voelt zachter dan stoppels en geen irritatie.
(liever korte haartjes dan roodheid en pukkeltjes)

Antwoorden (5)

Trek je er niets van aan is op zich een goed advies maar overbeharing kan als een serieus probleem worden ervaren en dan moet je het ook zo benaderen.
Ga naar de huisarts en bespreek met haar/hem. Eerst kan gekeken worden of er een aanwijsbare oorzaak is en vervolgens naar de oplossing worden gezocht. Zelf blijven wat ik noem aanrommelen is niet handig want daarmee redt je het bijna nooit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Allereerst voel ik met je mee, ik ben een man en het zit ook overal :P

Ik zelf nam een kokend hete douche waardoor de poriën opengaan staan en erna waxstrips op mn buikgeplakt.. goed hard wrijven en trekken.. het zal even zeer doen maar dan ben je er wel best lang vanaf.. ook komen er hier en daar rustig haren terug maar dat kan je bijhouden met een pincet.. Ook is het inderdaad verstandig om met je huisarts te overleggen..

En voor je eigen gemoedsrust.. er zijn heel veel vrouwen met haar tussen de billen ;) niks mis mee!

Heel veel succes in ieder geval ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat hieraan eventueel te doen is, hangt onder meer af van de oorzaak van de overbeharing. Meestal is die oorzaak echter niet bekend, zodat je alleen symptomatisch kunt behandelen.

Eerst zul je moeten laten beoordelen of jouw haargroei inderdaad overmatig is. Voor veel vrouwen is elke vorm van haargroei ongewenst, zeker in onze tegenwoordige westerse cultuur waar glad de norm is. Ook 'gewone' haargroei kan dan al snel als 'overmatig' ervaren worden. Daarbij is beharing sterk rasgebonden: vrouwen uit het Middellandse zeegebied bijvoorbeeld zijn vaak veel sterker behaard dan Noord-Europese vrouwen.

Nu heb jij het onder meer over beharing op je buik; dat zou kunnen duiden op hirsutisme. We spreken van hirsutisme als een vrouw beharing heeft op plaatsen waar normaal gesproken alleen mannen haren hebben en vrouwen alleen wat donshaar. Beharing op de buik en rug is daar een voorbeeld van. Vaak is er geen specifieke oorzaak voor maar reageert jouw haargroei 'gewoon' extremer op de mannelijke hormonen die we als vrouwen ook in ons bloed hebben, soms is er daadwerkelijk sprake van een hoger niveau aan mannelijke hormonen. Een relatief veel voorkomende oorzaak is PCOS: polycysteus ovarium syndroom, een syndroom dat zich kenmerkt door onder andere onregelmatige menstruaties en hirsutisme. Heb je inderdaad onregelmatige menstruaties, dan raad ik je aan dit te laten onderzoeken.

Bepaalde medicatie kan ook overbeharing veroorzaken trouwens. Hoe dan ook is het goed om eerst naar je huisarts te gaan: die kan beoordelen of er inderdaad sprake is van overbeharing en kan controleren of er sprake is van een specifieke onderliggende oorzaak. Sommige vormen van overbeharing reageren op hormonale behandeling. Is dat niet het geval, dan heb je nog de keus de haren te laten verwijderen. Ik zou aanraden om via een dermatoloog de beste mogelijkheid daarvoor uit te zoeken, ook gezien je ervaringen tot nu toe.

Tenslotte heb je natuurlijk ook nog altijd de keuze om er niets aan te laten doen. Bedenk dat je nog geen definitieve keuze hoeft te maken als je dat niet wilt: dat kan altijd nog. Neem dus gerust je tijd en laat je goed informeren.

Handig om te weten: behandeling voor overbeharing in het gezicht wordt soms vergoed uit het basispakket; behandeling van andere lichaamsgebieden worden soms vanuit een aanvullend pakket vergoed. Als je uitgebreide behandeling overweegt, kan het de moeite zijn om hierop te selecteren en volgend jaar eventueel over te stappen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja zo'n overbeharing is nooit leuk.
Natuurlijk zijn er de zelf te doen behandelingen
*scheren ( ken je )
*epileren ( ken je )
*chemie ( crèmes die ontharen a la veet. daar moet je ook wel tegen kunnen want die moet je wel eerst testen op klein oppervlak als het de eerste keer is )
*producten zoals in de bijlage(bron) maar hoe goed die zijn weet ik niet. Ik heb mijn twijfels bij wereldschokkende-goede-effecten.
*zelf-lazerachtig ( zo'n telechopping item heb er ook twijfels over of iets echter de lumea van Phil-ips Al zou zelfs het bekende merk niet zo doeltreffend zijn.)
*zelf-waxing ( veet of die nieuwe toestelletjes die nu te koop zijn zie reklame Deze zouden lang niet zo efficiënt zijn en het duurt enorm lang voor je klaar bent met een lichaamsdeel)

Wat je niet zelf kan doen
*waxen (je benen onderaan ja dat gaat zelf, maar hoe de achterkant?)
*laseren
*docter-advies (hormonen, of wat dan ook. ben zelf geen arts dus... )

Persoonlijk vind ik scheren het makkelijkste, maar dat moet je dan wel elke dag of elke twee dagen doen. En dat vond ik niet leuk meer.
Omdat een epishave in mijn ogen pure SM was ben ik daar mee gestopt. Had enkele dagen mooie rode plekjes op mijn benen. Dus nee merci daarvoor.
Daarom ben ik overgegaan naar een schoonheidssalon waar ik me laat waxen ( benen, bikini en oksels de rest mag blijven staan van mij ). De prijs valt goed mee. Al heb ik weer de tegenslag dat mijn haargroei sneller dan gemiddeld terug is.
Dat waxen doet natuurlijk ook een beetje pijn, maar het lijkt wel elke keer minder te zijn. De gewenning zal hier wel iets mee te maken hebben.
En DIT HIER is volgens mij ook voor jouw wel van toepassing.
Misschien een onaangename raad, maar doorzetten.

En even over de laser
Ik heb een dik jaar geleden daarover zitten opzoeken en ik zag meer na dan voordelen.
*kostprijs
*niet in een keer gedaan ( dus verschillende dure sessies )
*als je nog kinderen wil,... het komt terug want door het veranderen van de hormoonhuishouding tijdens de zwangerschap heb je vrijwel zeker terug je haren daar staan. Dus voor een jonge vrouw is het niet permanent. En laat dat voor mij nu net het geval geweest zijn.

Als je het voor een partner wil doen.
Makkelijker is de partner te veranderen :) iemand moet je maar aanvaarden zoals je bent ( ook in bed )
8 jaar geleden
Als je genoeg geld hebt om te laseren zou ik zeggen ga er mee door. Als het goed is kan je bij de huisarts verdovende creme kopen. Deze creme gebruikt mijn moeder ook tijdens het zetten van permanente makeup (wat een soort tatoeëren is)