hoe kan ik weten welke vorm ik van autisme heb en als je klassiek autisme heb kan ik daar dan ook een lichtere vorm van hebben die dus niet zo erg is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
Wie heeft de diagnose autisme bij jou gesteld? Die kan de gradatie ervan vertellen.
En iedereen met autisme is uniek, sommige dingen heb je wel, sommige dingen heb je minder moeite mee.
Mijn vriend en ik hebben beide vorm van autisme, ik zie wel wat overeenkomsten, maar ook veel verschillen.
Erna55
8 jaar geleden
Ik ben het eens met Ritsuka.
Degene die bij jou de diagnose gesteld heeft kan je er meer over vertellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt allerlei aspecten van autisme in allerlei gradaties hebben. Dat varieert dus van het "klassieke autisme" (veel kenmerken, in hevige mate, uitermate storend voor de patiënt en zijn omgeving), tot het hebben van slechts één of twee kenmerken in lichte vorm die soms wel eens last opleveren maar niet echt storend zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik word al getest in forhese in almere moet vrijdag iq test doen
op 3 juli een gesprek en ook op 6 juli geloof ik
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
maar welke vorm heb ik als ik het heb want ik heb teveel kenmerken voor pdd-nos en mijn woordenschat en iq is te slecht voor asperger
en het is niet erg genoeg voor klassiek autisme.
Ritsuka
8 jaar geleden
Wacht het af, niemand hier kan je dit vertellen, want wij kennen jou totaal niet.
En het is niet zo zwart wit, ASS is een grijs gebied, je hebt niet altijd alles wat onder een bepaald kopje valt

Antwoorden (2)

Hoe je het kunt weten? Laat je daarvoor testen via je huisarts, bij een psychiater of GZ-psycholoog. Alleen dan kun je het zeker weten

Er zijn verschillende vormen van autisme, lichte vormen, zoals PDD-NOS of Asperger, en zwaardere vormen als klassiek autisme. Je kunt dus weldegelijk een lichte vorm van autisme hebben.

Uit de bron:
Er zijn dus drie verschillende vormen van autisme:

de autistische stoornis, ook wel Kanner-autisme, de meest ernstige vorm;
de stoornis van Asperger, waarbij er geen problemen met de communicatie zijn;
PDD-NOS, vaak omschreven als 'een milde vorm van autisme'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Bij Asperger geen problemen met communicatie? Klopt ook niet helemaal, communicatie verloopt wel degelijk moeilijker als je geen emoties kunt lezen, grappen begrijpt en geen 'small-talk' kunt maken.
Ritsuka
8 jaar geleden
'Geen grappen begrijpt' moet dat zijn
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je wilt weten of je een vorm van autisme hebt kun je voor een diagnosetraject kiezen.
Daarvoor heb je dacht ik wel een doorverwijzing van je huisarts nodig.
Tegenwoordig gebeuren de diagnose stellingen aan de hand van de DSM 5, en daar vallen alle vormen van autisme onder de vorm ASS (autisme spectrum stoornis).
Maar mijn psych vertelde me dat de computersystemen en zorgverzekeraars nog niet bijgewerkt zijn en dus wel met de DSM IV werken. Toegevoegd na 41 seconden:
In de DSM IV zijn inderdaad verschillende vormen van autisme gespecifieerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Veel mensen geloven het niet, en veroordelen je,als je hen niet begrijpt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Asperger heeft wel degelijk een vorm van miscommunicatie
Naast de diagnose ASS is het mogelijk dat gedrag dat overeenkomt met het ASS wordt ontwikkeld als coping strategie vanuit bijvoorbeeld AD(H)D. Er wordt dan bij de diagnose onvoldoende aandacht besteedt aan dubbeldiagnostiek die bij ASS vaak nodig is. Een gedegen diagnostiek op ASS voorkomt dit risico. Houdt er rekening mee dat een ASS onderzoek dan wel vaak 2 dagdelen in beslag neemt en behoorlijke kosten met zich brengt.