is overgewicht vergelijkbaar met dun + extra gewicht?

Ik wil graag weten of iemand die 30 kilo te zwaar is dat kan laten voelen door iemand die een goede BMI heeft extra gewicht te laten dragen, bv door een rugzak te vullen met het verschil tussen de een en de ander

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Erna55
8 jaar geleden
Welk doel heb je hiermee ?
Wil je zelf het gewichtsverschil voelen, of wil je iemand anders dit laten ervaren ? Wanneer het gaat over " ongeveer" ervaren hoe het voelt dan is een extra gewicht op de heupen ( loodband) de beste manier.
Ritsuka
8 jaar geleden
Het is geen vergelijking, je hebt wel speciale harnassen hiervoor, die simuleren ook de extra druk op de gewrichten, en maken het moeilijker om te draaien etc.

Antwoorden (3)

Je kunt van alles doen om overgewicht zichtbaar (en tastbaar) te maken, maar het is geen reële vergelijking. Iemand die 30 kg. te zwaar is, torst dat gewicht "ongemerkt" met zich mee, terwijl iemand die "dun" is dit gewicht plotseling mee moet zeulen.
jc54
8 jaar geleden
Tot op zekere hoogte is dat waar: als je even lang bent en je voegt bij iemand 30 kilo toe, ben je even zwaar. De belasting op je knieën is dan bijvoorbeeld even zwaar en met traplopen neem je hetzelfde gewicht mee.

Het verschil is alleen dat mensen niet gelijk zijn. De dunne persoon kan een veel betere conditie hebben of veel sterker zijn (of een slechtere conditie of veel slapper) en daardoor meer of minder last hebben van de toegevoegde 30 kilo's.

Daarnaast is een rugzak met 30 kilo iets heel anders dan een lijf met 30 kilo meer. Een rugzak zit op je rug, geeft vooral gewicht op je heupen en schouders. Het gewicht trekt je wat naar achteren, je bent uit balans. Wanneer iemand 30 kilo zwaarder is zit dat gewicht niet alleen op z'n rug, maar ook op de buik, in de benen, armen, borst... dat gewicht zit overal.

Er vanuitgaande dat de persoon van 0 kilo extra en 30 kilo extra dezelfde bouw, hetzelfde geslacht, dezelfde conditie en dezelfde leeftijd hebben, zou een pak van 30 kilo (of 30 kilo aan armgewichten, beengewichten, buikband etcetera) het beste werken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is iets heel anders en vooral door één reden die nergens mee na te bootsen is op korte termijn
Als je 30 kg meer hebt dan iemand anders van dezelfde lengte, postuur ed is een meetbaar deel van dat gewicht gevormd door de extra spieren die je nodig hebt om extra gewicht te torsen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een pak nauwsluitend om het lichaam van 30 kg bij een dunner persoon is echt zwaarder voor die persoon, en niet alleen omdat hij het niet gewend is, ook zijn spieren zijn er niet voor uitgerust.

Je ziet dat in mijn optiek bij zwangere vrouwen, die krijgen bijna allemaal veel stevigere benen, los van de evt extra kg vet.
Omdat het gewicht langzaam groeit, kun je bijv als je sportief bent vrijwel zonder problemen doorsporten tot je last krijgt van de onbalans omdat de kilo's dan vooral op je buik zitten.

Als je het zou willen vergelijken zou je de dunne persoon een tijdlang met het maatpak van 30 kg moeten laten lopen, net zo lang (geen idee hoeveel tijd dat kost) zijn spieren zich hebben aangepast.

Ziehier ook gelijk de reden dat sporters wel trainen met extra gewichten om, doen ze die af hebben ze (tijdelijk) het voordeel van de sterkere spieren.
Summo