Hoe reken je met een BMI voor gezond gewicht bij oudere personen die flink zijn gekrompen?

In de BMI zit je lengte en je gewicht verwerkt.
Nu vraag ik me af hoe hier mee wordt gerekend bij oudere mensen die erg zijn gekrompen.

Ik heb zelf een hele oude tante. Ooit was ze 1,60 meter, nu op hoge leeftijd, hooguit nog 1,48 meter.

Een rekensommetje leert me dat ze in haar jonge jaren 64 kg mocht wegen om op een BMI van 25 te zitten.
Neem ik haar huidige lengte gaat ze bij 55 kg al over die grens.

Maak ik een denkfout als ik me afvraag of dat wel klopt? Haar botten zijn toch niet gekrompen? Ze heeft het botstelsel van een vrouw van 1,60 toch? Alleen het kraakbeen ertussen is gekrompen/weg.

Of wordt voor BMI altijd gerekend met de oorspronkelijke lengte?
Ergens vond ik iets van factoren voor personen boven de 70 maar de uitwerking daarvan was me niet helemaal duidelijk.

Summo
8 jaar geleden
1.9K
tinus1969
8 jaar geleden
Is ze werkelijk zoveel gekrompen? Of loopt je tante tegenwoordig vooral heel erg krom?
In het laatste geval is de 'werkelijke lengte' (langs de ruggegraat) niet veranderd.
Ritsuka
8 jaar geleden
bmi zegt eigenlijk niet veel over gezondheid. dingen als bloeddruk, cholesterol, conditie en buikomvang heb je meer aan
Erna55
8 jaar geleden
Een BMI is een hulpmiddel en dat geeft " gemiddeld" aan of iemand te dik is.
Bij individuen kunnen er veel redenen zijn dat het BMI niet zorgvuldig het vetpercentage aangeeft.
Bij ouderen kan er sprake zijn van minder spieren en meer vet dat gemiddeld. Ook kan er sprake zijn van botontkalking.
Een BMI zegt dan niet of iemand overgewicht heeft.

Antwoorden (1)

De BMI is standaard lichaamsgewicht gedeeld door de lengte in het kwadraat.
Waar het omgaat is wat betekent deze waarde?
Voor ouderen wordt aangenomen dat dit weinig meer zegt over de gezondheid, maar ook voor de populatie tussen de 20 en 65 jaar is het niet zo eenduidig als algemeen wordt aangenomen.
Er is voor ouderen zoals je tante geen algemene concensus of en hoe je dit zou kunnen corrigeren.
De grenzen zijn concensuswaarden van experts en vele organisaties en aan verandering onderhevig net zo als bijvoorbeeld bij de cholesterol.
In de bron wordt uitgebereid in gegaan op deze problematiek als meer wilt weten