Verleggen ze in het Ziekenhuis coma patienten in een andere lighouding?

Ik ben zelf een zijslaper. Als ik op mijn rug lig krijg ik daar last van. Hoe doen ze dat met mensen die in coma liggen? Blijven die op hun rug liggen of verleggen ze je als je in coma ligt? (ook om misschien doorligplekken te voorkomen?)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

De patiënt zal op een anti decubitus matras liggen, het zal om een luchtwisselmatras gaan. Bij zo'n matras wisselt de druk ik de banen, zodat de patiënt niet de hele tijd op dezelfde baan ligt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het toepassen van wisselligging, waarbij - afhankelijk van de gebruikte richtlijn - iemand elke twee tot vier uur wordt gedraaid, is vrijwel altijd de eerste handeling die wordt gedaan om decubitus (=doorliggen) te voorkomen. Dit wordt eigenlijk standaard gedaan bij mensen die niet zelf kunnen draaien en zéker bij comapatiënten.

Comapatiënten hebben namelijk een hoger risico op decubitus allereerst natuurlijk omdat ze lang liggen en dus ook omdat ze niet kunnen draaien, maar daar komt nog bij dat ze drukpijn niet bewust registreren en hier niet op kunnen handelen (wij veranderen van houding als een bepaalde houding ons pijn doet, of trekken het laken recht als een vouw daarin ons irriteert) en dat ze geen controle hebben over hun blaas- en darmfunctie (incontinentie zorgt voor een zeer verhoogd risico vanwege op decubitus, maar ook een katheter kan drukplekken geven - zeker bij iemand die dat niet voelt). Daar kan dan nog bij komen dat iemands voedingstoestand mogelijk niet optimaal is en dat er sprake kan (en bij comapatiënten: zal) zijn van allerlei andere omstandigheden die iemands fysieke conditie verslechteren.

Dit alles geeft een fors verhoogd risico op drukplekken, en zoals gezegd wordt het toepassen van wisselligging beschouwd als de eerste verdedigingslijn om het risico daarop te verkleinen. Daarnaast zullen ook andere maatregelen worden toegepast, zoals - ook heel belangrijk! - een luchtwisselmatras en het eventueel (deels) vrij leggen van de hiel of andere erg gevoelige plekken. En omdat behalve druk ook schuifkrachten een belangrijke rol spelen bij het ontstaan van decubitus, zal er ook gelet worden op het type lakens, matrashoes, etc. en zal er bij het toepassen van de wisselligging ook op gelet worden dat de positionering van de patiënt niet zorg voor meer schuifkrachten ten opzichte van de huid.

Kortom: comapatiënten zullen in een zichzelf respecterende zorginstelling vrijwel zeker regelmatig worden gedraaid. Na mijn laatste operatie kwamen ze mij bij één nacht(!) op de IC al vragen of ze mij niet moesten draaien, terwijl ik juist duidelijk op een instructiekaart had laten weten dat ik NIET gedraaid moest worden, omdat ik om heel andere redenen weer niet op mijn buik of zij kan liggen.