Hoe kun je leren om te mediteren?

Kun je dat jezelf aanleren of moet je een cursus volgen? En kan iedereen het leren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat voor meditatie heb je in gedachten? En welk doel heb je daarbij? Er zijn vele soorten. Het woord 'meditatie' beschrijft eerder een spectrum aan 'bezigheden' dan een bepaalde praktijk. En waar veel mensen aan denken als ze het over meditatie hebben, is het juist niet: mediteren is niet hard proberen om aan niets te denken. Dat kan niet, net als proberen om heel hard niet aan een roze nijlpaard te denken.

Wat wel kan, is leren om in het hier en nu te zijn. Een term die ik ken vanuit zen is 'in aandacht zitten'. Daarbij kan je merken dat het 'gebabbel' in je hoofd wat rustiger wordt, en de 'ondertiteling' die je bijna altijd onder je ervaringen hebt lopen op de achtergrond raakt.

Overigens niet meteen en niet altijd als je mediteert, het gebeurt iedereen wel dat je alsnog een boodschappenlijstje zit te maken terwijl je zit, en de verontwaardiging blijft voelen dat de trein vandaag alweer vertraging had, en je zou er toch van uit moeten kunnen gaan, je betaalt verdorie genoeg, en... Je kent het wel.

De meest eenvoudige (geen synoniem van 'gemakkelijke') manier van meditatie is er één die inderdaad iedereen kan leren: simpelweg zitten. Dat hoeft niet met je benen in een rare knoop te zijn, als je maar wel 'actief' zit. Dus niet lekker loungen op de bank. Je hoeft ook niet de hele tijd ommanipadmehumhumhum of zoiets te roepen. Dat is voor ons sowieso betekenisloos, je zou net zo goed slavlahamhamham kunnen roepen. Nog zoiets dat je niet hoeft te doen: streven naar verlichting, verwachten dat er iets bijzonders gebeurt als je anderhalf uur mediteert, denken dat je ooit een soort extatische ervaring krijgt en meer van dat soort onzin. Als je wilt trippen, raad ik meditatie af en paddo's aan. Op eigen risico.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het enige advies is het volgende:geloof je eigen gedachten niet...

Mediteren is onzin... Het dient geen doel en je schiet er niets mee op...

Als je alle gedachten die er opkomen en ik zeg je, dat zal NOOIT, maar dan ook NOOIT stoppen, als je alle gedachten die er voorbij komen gewoon kunt laten en daar zelf niets mee gaat doen, dan is dat veel waardevoller dan gaan zitten navelstaren...

Als er voorkeur of afkeur is naar bepaalde gedachten, dan eisen die gedachten tijd op... En dat is lijden... Want je bent bezig met sleutelen aan de gedachten om ze zo te gaan maken dat het in overeenstamming is met je gevoel en dat kan niet... Je kunt jezelf niet aan je schoenveters omhoog trekken, je bent altijd te laat...

ik hoop dat je dit waardevol vindt, omdat ik het niet anders kan zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap het wel.. moet het wel even laten bezinken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou mooi, dat je het snapt, dat kan niet iedereen zeggen, dat zeg ik je...
Overtuigingen (gedachten) zijn erg, heel erg hardnekkig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het idee dat jij mediteren hebt geprobeerd. Na een weekje denk je waar ben ik mee bezig. Ik wil alleen zeggen dat wat jij hebt ervaren alleen geldt voor beginners. Je moet jezelf wel de tijd geven om iets anders aan te leren. Dat doe je niet in 1 weekje, of in 1 maand.
Maar na een maand moet je wel een kleine verandering kunnen constateren in vergelijking met de 1e week. Een -1 omdat je niet echt een antwoord geeft, meer een afkeur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb je dan niet goed aangenomen, ik heb dat vele jaren gedaan en nu hoeft dat nooit meer... Ik ben er vanaf, van mediteren af... totaal vrij... Ik weet dat het niets helpt, uit ervaring... Ben jij daar ook al? dank je voor de min 1...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het vele jaren volgehouden. Daar was toch een reden voor. Dat doe je niet voor niets.
Wat was die reden voor jouw?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat ik er ooit voor beloond zou worden met enig resultaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke beloning zocht je dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verlichting, natuurlijk... Is dat niet een ultieme beloning, is dat het niet waar je zulke dingen primair voor doet... Heb jij er wel wat van gesnapt, vraag ik me nu af?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk een antwoord dat ervan uitgaat dat mediteren een soort navelstaren is waarbij je probeert je gedachten te stoppen. Verkeerde aanname, geen wonder dat het je niet lukte, en daardoor ook een waardeloos antwoord. Hoe diepzinnig je het allemaal ook probeert te laten klinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zo, verlichting. Weet hoeveel mensen dat gelukt is... In hun leven.
Zelfs boeddistische grootmeesters, die 10 jaar teruggetrokken zijn om te mediteren is het nog niet gelukt. Ja het zou een ultieme beloning zijn. Maar een beetje meer rust krijgen, een beetje meer ontspanning krijgen vind ik ook al een beloning. Dat beetje meer kan je natuurlijk proberen om weer een beetje extra te maken. Voor iemand (zoals de vraagsteller) die uit de drukte van zijn leven wil komen, lijkt me dit een prima begin. Ik proef ook uit je antwoord een boosheid en een frustratie. Weet dat verlichting nooit bereikt zal worden met ongeduld, boosheid en frustratie.
Als je iets ZOEKT, zul je het waarschijnlijk niet kunnen vinden.
Wat Lao Tse zegt: Als je iets wilt hebben, moet je het even loslaten. Als je iets wilt loslaten, moet je het even vastpakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij die weet spreekt niet, hij die spreekt weet niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zei diegene die spreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hihi, ook heel diep, hoor. Maar voordat ik al zwijgend knik over zoveel wijsheid, komt hier de speld in de luchtbel: Wat *betekent* dat? Een nuchtere wijsheid waar ik zelf veel meer aan heb: Alles wat het waard is om gezegd te worden, kan begrijpelijk gezegd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is alles wat jij niet bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook alweer zo diep. Hou eens op met dat rookgordijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Dat ligt er maar aan. Misschien heb je een aangeboren gevoel voor meditatie. Daar kun je alleen achter komen door het te doen. Ik adviseer je de boeken van OSHO te lezen. B.V Meditatie: de eerste en laatste vrijheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt jezelf bijna alles leren, dus ook mediteren.
Wat versta jij onder mediteren? Misschien doe je het al?
De ene mens mediteert door een bepaalde houding aan te nemen en met wierook een rustige en fijne omgeving te scheppen. Vervolgens om in alle rust tegen zichzelf te zeggen dat gedachten op een wolkje wegdrijven.
De ander leert zichzelf in een lichte hypnotische trance te komen en vanuit die positie met gedachten en situaties om te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mediteren kan je leren. Hoe, ik denk als eerste een soort van workshop of groepje om je de basis aan te leren.
Ook kan de begeleiding prettig zijn om in het begin te leren wat je moet doen.

De doelstelling is:
In ons dagelijk leven, beleven we voornamelijk onze buitenkant, ons lichaam als een instrument met pijntjes aan de huidoppervlakte.
Ook hebben we weinig rust, omdat gedachten altijd aanwezig zijn.

Met meditatie proberen we die gedachten tijdelijk even uit te schakelen. Gedachten hebben altijd te maken met of de toekomst of het verleden.
Door ze uit te schakelen proberen we in het NU te zijn.
Ook proberen in ons lichaam te komen, hoe is onze ademhaling, welke spieren voelen gespannen, waar zijn alle pijntjes nu precies, wat is moe, waar voel je een sensatie.

De doelstelling is:
Aandacht voor JEZELF in het NU.

De lichaam en de geest voor een moment tot rust laten komen.

Er zijn ook begeleidende CD's te verkrijgen.