is het schadelijk als je meer als 2 x per week een nacht wakker ligt?

Heb jk zelf altijd een paar maanden last van elke keer verschillend ene jaar is het in de zomer andere jaar winter maar heb er zelf totaal geen last van maar hoe zit dat precies moet ik hier iets tegen doen? Heb dit al zeker 5 jaar en vroeg mij het toch eens af

8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Je kunt om veel redenen wakker liggen, kun je achterhalen waarom?
Te weinig slapen is natuurlijk niet zo gezond, maar als je voor de rest wel goed slaapt is het wat minder erg.
Lig je echt de hele nacht wakker of een paar uur?
Is het wegens stress?
Of heb je het dan te warm/benauwd?
molenaar
8 jaar geleden
Ik denk zelf iets erfelijks mijn moeder mijn oma mijn overgrootopa hebben en hadden dat ook
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De tijd dat je slaapt is 1 ding, de kwaliteit van je slaap telt echter ook mee. Dus zonder die laatste te weten is een antwoord geven ook weer moeilijk. Sowieso: want iedereen is een andere slaper. Je kan op verschillende manieren met je wakker liggen omgaan. Het is vooral voornaam dat je de manier kiest waar je je goed bij voelt. Het feit dat je de vraag stelt, duidt er op dat dat misschien niet het geval is. Dus ik zou zeggen: probeer zo'n nacht eens op een andere manier door te komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat versta je onder een nacht wakker liggen?
0 minuten slaap of steeds uurtje wakker, uurtje slapen maakt heel veel verschil. Er wordt vaak gezegd dat iemand de hele nacht wakker heeft gelegen, zo voelt het ook, maar het komt nauwelijks voor dat er echt 0 minuten wordt geslapen.

Het beste antwoord

Nee, dat is niet schadelijk.
De hoeveelheid slaap die een mens nodig heeft wisselt nogal. Het verschilt van persoon tot persoon, maar bij één persoon wisselt het van tijd tot tijd. Meestal is er wel een reden aan te wijzen waardoor de slaapbehoefte toe- of afneemt, maar vaak blijft dat ook onduidelijk. Naarmate men ouder wordt neemt de (gemiddelde) slaapbehoefte sowieso af, van zo'n 23 uur per dag als pasgeborene tot een uur of 5 per dag op oudere leeftijd.
Veel mensen hebben nog steeds het idee dat 8 uur slaap per dag echt nodig is, maar dat is vaak dus niet zo. Veel mensen die op mijn spreekuur komen met 'slaapproblemen' proberen zich vast te houden aan de 8 uur per nacht terwijl hun slaapbehoefte gewoon is afgenomen.

Vanuit medisch oogpunt kan je dan ook stellen dat er geen sprake is van een slaapprobleem zolang je overdag normaal functioneert, zonder moe te zijn. Uit je toelichting en reacties begrijp ik dat dat het geval is, ook na een nacht niet geslapen te hebben. Er is dan dus (althans medisch gezien) geen probleem en hoef je ook niet bang te zijn dat het weinige slapen tot problemen zal leiden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
molenaar
8 jaar geleden
Kijk daar heb ik veel aan. Dank