Wanneer moet je als topsporter stoppen?

Wanneer ga je nog een keer revalideren van blessures en wanneer is het genoeg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (9)

op je hoogtepunt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op je hoogtepunt, dat zeggen ze tenminste.

Zo rond je 20-22 jaar maar dat ligt natuurlijk ook aan je sport wat je beoefend.
Met schaken of darten zal je hoogtepunt op een oudere leeftijd liggen als met schaatsen of zwemmen bijvoorbeeld.
Als je het gevoel hebt dat je het wel hebt gehad moet je zeker gaan afbouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zelf als topsporter vindt dat het genoeg is.

Dat geeft je lichaam aan, dat zeggen doktoren en specialisten, dat geeft je lichaam aan, dat wil je gevoel niet, maar de dokter zegt het, maar jij wil het niet......

Het hangt van zoveel factoren af.
Je leeftijd.
Je kansen om nog een keer een topprestatie neer te zetten
Je persoonlijke omstandigheden.
Je moed en je doorzettingsvermogen.
Het herstellingsvermogen van je lichaam.
Je eigenwijsheid, wellicht.

Natuurlijk zou je moeten je stoppen als de specialisten zeggen dat je anders je lichaam volledig sloopt.
Maar uiteindelijk beslis je zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geen sponsors hebt of als je je doelen niet meer kan halen. Ook het gezin kan een goede reden zijn om te stoppen. Een blessure kan een goede aanleiding zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je alles eruit gehaald heb wat er in zit

een andere reden is je vindt het minder leuk worden,de prik is er een beetje vanaf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet een weloverwogen beslissing zijn en is afhankelijk van de ernst van blessures en risico's. Ik heb in het verleden op hoog niveau aan vechtsporten gedaan. Ben na een heftige blessure gaan denken en heb toen besloten te minderen, want nog zo'n blessure zou me de rest van mijn leven beïnvloeden. Ben me toen gaan focussen op mijn studies en het leven in een commercieel bedrijf. Sporten heb ik nog als hobby ernaast gehouden totdat ik een ander pechgevalletje kreeg...

Ook heb ik lesgeven aan kinderen , erg leuk en beter voor je gevoel. Bij hobby-sporten had het nooit voor mij het kwaliteitsniveau van 'vroeger' terwijl ik daar bij lesgeven nooit last van had.

Succes met een maken van een beslissing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het moment dat je zelf je grens bereikt, om wat voor reden dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als die het hoogste heeft bereikt , en dat hij/Zij dan merkt
dat doorgaan te zwaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op je top. Wel nog door blijven sporten natuurlijk, maar niet meer op tv