Wat veroorzaakt een niersteen op jongere leeftijd (rond 30)?

Wat is de oorzaak van het krijgen van een niersteen op jongere leeftijd, en hoe groot is de kans dat je ze weer krijgt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

even googlen leert:
Hoe ontstaan nierstenen?

Nierstenen kunnen ontstaan wanneer:

◦men te weinig drinkt
◦men overmatig zweet
◦er bepaalde zouten in het lichaam aanwezig zijn
◦bepaalde medicijnen worden gebruikt
◦men een urineweginfectie heeft
◦men veel eiwitten eet (m.n. veel vlees)
In deze situaties kan de urine extra veel afvalstoffen bevatten. Uit deze afvalstoffen kunnen kleine kristallen ontstaan. Deze kristallen worden bij de meeste mensen gewoon uitgeplast en vormen geen probleem. Wanneer deze kristallen achterblijven in de nieren, kunnen nierstenen ontstaan.

over de vroege leeftijd kan ik niets specifieks terugvinden. ik denk dat dat dus te maken heeft met de anatomie van de blaas(per persoon verschillend) of eigenlijk gewoon pech. je kan er wel het een en ander aan doen om het risico op nierstenen te verkleinen: zie link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mijn partner heeft nierstenen vanaf z'n 18e. Ze zijn altijd weer teruggekomen, totdat de zoveelste uroloog zo'n 8 jaar geleden onderzoek heeft gedaan naar urine en ontlasting.
Hij adviseerde vervolgens om geen kraanwater meer te drinken. Vraag me niet waarom, maar de nierstenen zijn nooit meer teruggekomen.
We gebruiken nu alleen nog Britta filterkannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had vroeger veel last van nierstenen. Na onderzoek bleek dat ik een overactieve bijschildklier had.(je hebt er een stuk of 4 en zitten in je hals) Deze bijschilklier zorgde ervoor dat er veel teveel calsium aan m'n lichaam werd onttrokken ,niet alleen uit voeding maar ook van m'n botten. Deze ene is toen verwijderd via een kijkoperatie en nu heb ik geen last meer van nieuwe nierstenen.De stenen die er al zaten zitten er nog steeds maar heb ik geen last van,je krijgt er alleen last van als ze kunnen bewegen en evt via de urinebuis naar buiten komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die van mij mijn man was langwerpig en ik heb hem echt letterlijk in de pot horen valen... ( auw) erg pijnlijk maar daarna nooit geen last meer maar ik vroeg mij af of het nog terug ( snel terug) zou kunnen komen namelijk.
Dank je wel voor je antwoord.