Welke dag is de eerste van je regels als je ook spotting hebt ?

Ik vraag mezelf af of de eerste dagen 'spotting' (rood niet bruin) ook mee tellen bij het aantal dagen van je regels.
En vooral, telt de eerste dag spotting dan als eerste dan van de maandstonden ( om vruchtbare periode te vinden ).

8 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Nee, het bloedverlies bij spotting hoort niet bij de menstruatie.

De menstruatie is het vaginale bloedverlies dat optreedt doordat het baarmoederslijmvlies wordt afgestoten; dit gebeurt weer door dat de hoeveelheid progesteron in het bloed (dat het baarmoederslijmvlies in stand houdt) plotseling daalt. Elke andere vorm van vaginaal bloedverlies (waaronder dus ook spotting) is geen menstruatie.
Het lastige hierbij is dat sommige vrouwen hun menstruatie beginnen met maar een heel klein beetje bloedverlies. Dit bloedverlies wordt dan dus wel veroorzaakt door het wegvallen van het progesteron en is dan dus wel (in strikte zin) het begin van de menstruatie. In dit geval is er dus eigenlijk geen sprake van spotting, al is het bloedverlies dan zo weinig dat vrouwen het vaak wél zo noemen.

Het strikte antwoord op je vraag is dus: nee. Of het beetje bloedverlies dat jij hebt tot je menstruatie behoord kan ik echter niet zeggen. Je zou het eens een paar maanden bij kunnen houden. Als menstruatie elke keer voorafgegaan wordt door de spotting (dan vertoont de spotting ook een cyclus!) dan kan je er veilig van uitgaan dat datgene wat jij 'spotting' noemt eigenlijk het begin van je menstruatie is.
Als de spotting en je menstruatie los van elkaar staan dan behoort het niet tot je menstruatie. Wellicht is het dan goed om eens met je huisarts te bespreken waar je spotting wel door veroorzaakt wordt.