kun je resistent worden voor wormenkuur (mebendazol)?

Ik heb regelmatig, denk jaarlijks, last van kleine spoelwormpjes (aarsmaden). Ik neem dan een tabletje wormenkuur en ze verdwijnen dan vrijwel direct. Maar het lijkt nu niet te werken! Ik heb vorige week een pilletje genomen en eergisteren nog eentje, maar de jeuk blijft.. Ik vroeg me daarom af of ik misschien resitent tegen mebandazol ben geworden? Kan dat? Zijn er nog andere medicijnen verkrijgbaar?

Ik heb al een afspraak gemaakt met de dokter, maar die heeft pas volgende week plaats..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
15K

Antwoorden (1)

Nee, je kan niet resistent worden voor mebendazol om de simpele reden dat iedereen al resistent is voor mebendazol; het is immers niet de bedoeling dat wij doodgaan van de mebendazol.
Het gaat er om of de wormen er resistent tegen kunnen worden. Theoretisch gezien zou dat moeten kunnen, maar dat is dan wel zeer zeer zeldzaam. Je kan er genoeglijk vanuit gaan dat de wormpjes er níét resistent voor zijn. Als ik je uitleg zo doorlees dan heb ik meer de indruk dat je het middel gewoon verkeert gebruikt; dat je klachten dan blijven bestaan is dan niet verwonderlijk.

Mebendazol doodt de aarsmaden in alle levensstadia, maar laat de eieren van de aarsmaden ongemoeid. Als je een pil mebendazol neemt als de aarsmaden al eitjes gelegd hebben dan worden alle wormen dus gedood, maar de eieren blijven vitaal. Twee weken nadat ze gelegd zijn komen de eieren uit en dan zijn de wormen dus weer terug; inclusief alle klachten.
Om deze reden wordt aangeraden om twee weken na de eerste pil er nog een te nemen, ook als de klachten weg zijn. Dit is om de nieuw uitgekomen wormpjes te doden voordat die op hun beurt weer eieren gaan leggen. Vandaar dat er ook twee pillen in een verpakking zitten.

Als de klachten veroorzaakt worden door aarsmaden en je de pillen op zo'n manier inneemt dan heb je ze adequaat behandeld en zouden ze allemaal dood moeten zijn. De klachten kunnen nadat de wormen dood zijn nog een beetje aanhouden maar moeten dan na een paar dagen geheel verdwenen zijn.
Als je klachten dan nog aanhouden dan moet je serieus twijfelen aan aarsmaden als oorzaak van je klachten. Er zijn immers andere oorzaken van anale jeuk (je noemt geen klachten, maar dit is de meest gehoorde klacht bij aarsmaden.) Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan aambeien, een schimmelinfectie of eczeem van de huid rondom de anus. Ook bij deze andere oorzaken helpt de mebendazol natuurlijk niets. Er staat niets in je uitleg waarmee ik een van deze oorzaken uit zou kunnen sluiten; daar heb je dus echt je huisarts voor nodig.

Dus even een pragmatische oplossing: neem nog eens een pil in, 14 dagen na de een na laatste (dan negeer je die van eergisteren dus.) Hopelijk is dan nog voor je afspraak bij de huisarts. Als je daarna van je klachten af bent dan ben je klaar; zo niet dan zijn aarsmaden wel uitgesloten en kunnen jullie opzoek naar wat wél de oorzaak is.