Het is niet zo zeer het slechte of het goed dat in 3en komt.
Alles komt in drievoud is een zin die je vaak hoort, net zoals, actie geeft reactie of niets gebeurt zonder reden.
En als je goed oplet zie je inderdaad dat veel in drievoud komt.
Dan heb je daarnaast nog de Wet van Murphy. Alles wat er mis kan gaan gaat dan ook mis, en meestal achter elkaar.

" Ever mind the rule of three,
Three times what give returns to thee

This lesson wel, thou must learn
The only gets what thou dost earn.

Houdt altoos de wet van 3 in ere,
Dat wat Gij zend drie maal zal wederkeren
Deze les dient Gij in te zien
Dat gij krijgt wat Gij verdient.."

In de Griekse oudheid was het getal drie het toppunt van volmaaktheid. ("omne trinium perfectum", elk drievoud is volmaakt.)
Het getal verschijnt herhaaldelijk in het Oude en Nieuwe Testament, als de symbolische voorstelling van de heilige Drie-eenheid.
Denk maar aan de drie wijzen uit het oosten.

Toen Petrus de derde keer zei dat hij Jezus niet kende, kraaide de haan driemaal. Jezus stond de derde dag na zijn dood op. De drie staat symbool voor de drie dimensies.

In het Britse koninklijke wapen vinden we drie leeuwen en drie kruisen in het stadswapen van Amsterdam.
Ook roepen we drie keer hoera en kennen we een uitdrukking "driemaal is scheepsrecht".
In een sprookje gebeuren dingen ook vaak drie keer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Volgens mij is het het goede, dat in drieën komt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar als het slechte al in drieën komt, dan zal dat vast niet altijd zijn. Misschien lijkt het voor jou zo.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt, dat het gezegde in ieder geval zo is begonnen maar later door een cynicus is omgedraaid, waarna het een eigen leven is gaan leiden.
veel dingen lijken in 3en te komen. hier op het werk(verpleeghuis) lijken mensen op per 3 te overlijden. in de kano-sport wordt ook gezegt dat golven in series van 3 of 5 komen. de per 3 overlijden regel wordt wel landelijk door verpleging herkent. er is wel onderzoek naar gedaan, maar kon dit helaas niet vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heeft 't te maken met bermuda driehoek.? Wie weet, ik snap je vraag eigenlijk niet echt goed. D8 daarom eigenlijk aan bermuda...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik spreek behoorlijk ged AB zegt men, en ik zeg Schip hol met op beide delen van het woorde evenveel klemtoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij is je antwoord 'mis(ge)plaatst'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verkeerd gekopieerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hè?
is zeker niet het goede wat in 3en komt, denk maar aan Mototrijtuigenbelasting, BTW en premie begrafenisverzekering, allemaal per kwartaal te betalen!
zit alleen maar 'kwaad' tussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de duivel een voorkeur heeft voor het getal 3
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kennelijk zijn er zoveel ervaringen nodig om eindelijk de ogen te kunnen openen.
De ervaringen willen je wat vertellen, maar er wordt maar niet geluisterd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al het goede komt in drieen.

Driemaal is scheepsrecht betekent meestal:
'als iets twee keer niet gelukt is, lukt het de derde keer vast wel'.
Het wordt ook wel gebruikt om te rechtvaardigen dat je iets voor de derde keer doet, of als je iemand voor de derde keer tegenkomt.

De herkomst van deze uitdrukking houdt ongetwijfeld verband met de bijzondere status van het getal drie.
Drie heeft immers altijd een grote symbolische waarde gehad vanwege de Heilige Drie-eenheid: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Ook in de rechtspraak had het getal drie een bijzondere status.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij komt het helemaal niet altijd in drieën, komt het net zo vaak in z'n eentje, met z'n tweeën, met z'n vieren, en is het maar net waar je op let.

In meerdere religies en mystieke stromingen is het getal 3 een heilig getal, bijvoorbeeld in het Christendom en in de wicca. Ik denk dat zulke uitspraken (het goede komt in drieën, of juist het slechte komt in drieën) daar hun oorsprong hebben. Goed en slecht zijn natuurlijk termen met heel veel gewicht, termen die vaak heel sterk verbonden zijn met religie, dat zijn vaak de hoofdonderwerpen in religie. Dus ik kan me voorstellen dat, omdat het van die (ook) religieuze onderwerpen zijn, er daarom binnen religies extra dingen aan verbonden worden, zoals een heilig getal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb ik nooit iets van gemerkt... wel komt een ongeluk zelden alleen... dat is de wet van Murphey
Dat alles wat mis kan gaan gegarandeerd ook een keer mis zal gaan en liefst met een aantal tegelijk...
Al het GOEDE bestaat uit drieën...

Dat laatste is een volkswijsheid uit de middeleeuwen...en het goede staat daarbij voor de heilige drieeenheid...