kun je ondanks een calcium score van nul toch dichtgeslibde aderen hebben?

9 jaar geleden
1.6K
Reddie
9 jaar geleden
Wat heeft een calcium score met dichtgeslibde aderen te maken ???
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En hoe kom je aan een calciumscore van nul?
Reddie
9 jaar geleden
En wat is een calcium score?
Niesje1973
9 jaar geleden
Ct-scan van de bloedvaten rondom het hart.
Erna55
9 jaar geleden
Voor mij is het nieuw dat de uitslag van een CT-scan een calciumscore geeft.
Hoe heeft de cardioloog dit aan je verteld ?
Niesje1973
9 jaar geleden
Ik heb pas 18 mei een afspraak bij de cardioloog. Het onderzoek is idd vrij nieuw en ik kan er weing informatie over vinden vandaar mijn vraag.
Erna55
9 jaar geleden
Van wie heb je de uitslag: calciumscore is nul.?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Erna55 http://www.hartwijzer.nl/Calciumscore.php
Niesje1973
9 jaar geleden
Van de radioloog
Erna55
9 jaar geleden
Aha, De agatston-score. https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/handle/1887/18090/Summary%20in%20Dutch.pdf?sequence=15

Het beste antwoord

Ja, dat is zeker mogelijk.
Verkalking is niet het ernstigste gevolg van slagaderziekte.
De ziekte is vooral gevaarlijk als de vetophoping nog niet verhard is, want dan kan de verzwakte wand openscheuren met een hartinfarct of een beroerte als gevolg. Het verkalken van de slagaderwand lijkt juist enigszins bescherming tegen dit openscheuren te bieden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niesje1973
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Weet je ook hoe eventuele vetophopingen dan wel vast te stellen zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan. :) Het dichtslibben van aderen kan op meerdere manieren worden vastgesteld: - Anamnese.
- Inspanningsonderzoek met elektrocardiografie (ECG).
- Echocardiografie of ander beeldvormend onderzoek.
- Hartkatheterisatie en coronaire angiografie: om de plaats van de afsluiting vast te stellen.
- Computer Tomografie (CT): toediening van contrast via een infuusnaald, waarna met behulp van geavanceerde röntgentechniek bij veel mensen een goede indruk van de doorbloeding van het hart (de coronairvaten) kan worden verkregen.
- MRI angiografie (MRA).
- Bloedonderzoek bij verdenking op hartinfarct.
- Risicostratificatie met behulp van scores. http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/hartvaatstelsel/coronaire-hartziekten/diagnostiek-behandeling/