Hoe heet het als je je emoties uit via muziek?

Er bestaan mensen die hun emoties alleen kunnen uiten met behulp van en via muziek. Bijvoorbeeld door liedjes af te spelen die hun emoties vertolken of door zelf muziek te maken. Deze groep mensen weet niet goed hoe ze op een andere manier hun emoties moeten delen.

Ik ben er achter gekomen dat ik 1 van deze mensen ben. Ik luister iedere dag 24/7(letterlijk) naar muziek(of ik maak zelf muziek) en pas dit aan op het gevoel dat in mij op komt omdat de gevoelens anders in mijn hoofd blijven hangen, gewoon omdat ik ze niet zonder muziek kan uiten.

Een tijdje terug heb ik hier eens een artikel over gelezen en heb toen wat meer informatie nagevraagd bij de dokter. Hij vertelde mij toen een naam hiervoor, maar die ben ik vergeten.

Hoe heet het dus als je letterlijk leeft/denkt/voelt via muziek?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klinkt als een soort creatieve zelftherapie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe dit heet is mij helaas onbekend, als er al een specifieke benaming voor is.
Dat je je emoties uit in muziek lijkt me op zich prima, dit proces zorgt er vast mede voor dat vele muzikanten/componisten tot grootse resultaten komen en natuurlijk reeds zijn gekomen.
Muziek is tenslotte ook emotie, dus dat is zeker niet vreemd. Aan de andere kant denk ik dat ook iemand als jij kan leren om emoties ook op een andere wijze te uiten.
Ieder mens van "normaal" niveau kan dit op zich beheersen, al is het zeker niet altijd makkelijk.
Je zou ook iets bijzonders kunnen hebben, bijv. een vorm van autisme, dan heb je vaak ook moeite met het uiten van emoties of bepaalde communicaties met anderen.

Antwoorden (1)

Ik heb er geen naam voor. Is het belangrijk te weten hoe het heet? Is het niet belangrijker te weten dat het werkt? Muziek activeert al je hersenen en brengt beide hersenhelften in contact met elkaar. Dat geldt voor iedereen. Toch zou ik niet 24/7 naar muziek luisteren, want slaap heb je ook nodig. Dat neemt niet weg dat je in je dromen alles door muziek aan elkaar kan verbinden wat je aan dagelijkse impressies misschien nog moet ordenen.
Ik weet niet welke voorkeur je in muziek hebt. Onderzoek heeft uitgewezen dat licht klassieke muziek een gunstige invloed heeft op de groei van planten. Misschien door de trilling en de harmonie. Graan groeit minder op hoempapa en nog minder op house. Onderzoek welke muziek jou het best heelt en neem dit in je op. Het schijnt dat muziek ook de beste werking heeft op de ontwikkeling van de emotionele intelligentie. Zoek wat je het best kalmeert - alleen jij weet het !