Hoe geraak ik van mijn angstige gedachten af?

's avonds als ik alle lichten uitdoe en de tv uitdoe is het donker en stil als ik naar boven ga (wij hebben ook geen licht op de gang) begin ik altijd vreemde, nogal enge dingen te denken.

Dan denk ik dat iemand mij aankijkt of dat er iets in mijn buurt is en bij het minste geluidje spring ik dan ook drie meter in de lucht (bij wijze van spreken).

Als ik dan onder de lakens kruip voel ik me terug veilig.

Hoe kom ik aan deze (ietwat kinderlijke) gedachten? En nog belangerijker hoe geraak ik er vanaf?

help alsjeblief.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
Kun je niet een lampje op de gang installeren of zelf een lampje meenemen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alle lampen op een timer zetten. Een 15 min later dan je naar boven gaat gaan de lampen uit... Dan doorbreek je je gewoonte.

Antwoorden (3)

Probeer je gedachten te relativeren. Dat kan al op voorhand. Waarom komen de gedachten? Omdat je denkt dat het donker deze triggert. Jij hebt een irreële link gelegd tussen donker en bijbehorende angstige gedachten. Dat ze irreëel zijn, kan je toetsen. Overdag op dezelfde plek is er niks aan de hand. Als je je ogen sluit, verandert er ook niks. Het enige verschil is dus het ontbreken van licht.
Je kan er vanaf komen door de angst tegemoet te treden. Ga er doorheen.
Spreek met jezelf af dat je elke dag begint met een minuut op de gang staan, in het donker. Zet een alarm/wekker/etc. zodat je weet wanneer de minuut voorbij is. Je zal zien dat het vanzelf gemakkelijker gaat. Je kan dan de tijd oprekken. Totdat je dus beseft dat het irrationeel is en jouw angst naar de achtergrond of zelfs helemaal verdwijnt. Je kan dit ook samen met iemand trainen.
Daarnaast zou je nog iets kunnen proberen.
Ga ergens gemakkelijk zitten. Sluit je ogen en probeer voor de geest te halen waarvan je bang bent. Meestal een aanleiding in je jeugd. Als je iets duidelijk in je hoofd hebt ga dan verder met het volgende. Denk aan de situatie waarin je jezelf op je best/veiligst voelt. Voel in je hele lichaam hoe dat voelt, vertrouwd, euforisch, energiek, etc.
Onthoud deze staat van zijn.
Nu denk je in dat je in een bioscoop zit, op de achterste rij. Je gaat zometeen de film van jouw nare gedachtes afspelen op het doek. De film is kleiner dan het scherm, ook een beetje wazig, zwart wit en zonder geluid alsof het een oude stomme film is. Als je er naar gaat kijken, kan je kiezen om uit je lichaam te zweven (bijvoorbeeld naar het hokje van de projector) om meer afstand te creëeren, mocht het lastig voelen. Je kan dan op jezelf neerkijken en van grotere afstand de film bekijken.
Kies een thema liedje voor onder de film, maak het liedje wel komisch en luchtig (Benny Hill, pink panther, bijvoorbeeld).
Als je dit alles hebt gedaan, ga je de film afspelen, maar wel in de staat die je voelde toen je je op je best/veiligst voelde. Als je dit terug hebt gehaald, speel je de film af. En stopt op het laatste beeld laat deze staan.
Als deze klaar is, zweef je naar het scherm en stap je in de film en feliciteer je jongere zelf met z'n durf (wat gepast voelt voor jou).
Stap in jouw jongere zelf en kijk vanuit zijn ogen. Geef al het beeld nu kleur en maak het levendig. Speel dan de hele film versneld achterstevoren af (snel terugspoelen) incl muziek.
Test nu of je hetzelfde voelt bij jouw angst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laat eventueel de stappen door iemand voorlezen, zodat je het niet hoeft te onthouden.
Dit kan werken, omdat je een nieuw gevoel koppelt aan het oude gevoel en het oude gevoel daarmee naar de achtergrond verdrijft.
Het is een soort NLP techniek.
Succes met proberen/oefenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze vormen van gevisualiseerde exposure bestaan al heel lang en hebben weinig te maken met NLP: een pseudowetenschap uit de jaren '70 die feitelijk verdomd weinig met neurolinguïstiek te maken heeft.
Afgezien daarvan vind ik de tips wel aardig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De eerste heeft er inderdaad niks mee te maken. De tweede weldegelijk! Heb het uit een boek, uit een hoofdstuk over nlp. Ik heb meerdere nlp trainingen gezien waarin dit wordt toegepast. Er zijn veel varianten van, maar dit is er ook 1.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat het binnen de (nogmaals volkomen onbewezen) alternatieve methodiek van NLP wordt toegepast is evident.
Daar heeft deze techniek echter niet z'n oorsprong, zo bedoelde ik dat. De visualisatietechniek bestaat al sinds Jung en waarschijnlijk nog langer. Zie het een beetje als de net-niet-documentaire 'What The Bleep Do We Know?': wetenschappelijk onderzoek gebruiken om totaal onwetenschappelijke claims te doen op basis van post hoc ergo propter hoc en dergelijke schijnargumentatie.
Of bijvoorbeeld wiccans die beweren dat hun religie al honderden jaren oud is, terwijl wicca pas 60 jaar bestaat. Kortom: op zich prima tips, maar ik wilde even duidelijk hebben dat de techniek niet uit NLP afkomstig is en NLP derhalve naast onwetenschappelijk ook nog eens irrelevant is in deze.
Antoni
9 jaar geleden
Ik vraag me af of de vraagsteller zo'n ingewikkelde oplossing nodig heeft. Het lijkt erop dat hij slechts niet goed went aan de plotselinge overgang naar het donker en de stilte. Eenvoudige oplossingen daarbij lijken mij dan bijvoorbeeld de televisie eerder uitzetten, een licht aanbrengen in de gang en/of zingend of neuriënd naar boven gaan. Neutrale of positieve gedachten moeten de negatieve gedachten gaan overwinnen. Daar is naar mijn idee geen hele ceremonie of lange therapie voor nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zeg niet dat het uit nlp afkomstig is, enkel dat ik het uit nlp heb. Is dus weldegelijk een techniek uit nlp. Los daarvan staat juist of het al dan niet bewezen is, zoals jij aangeeft.
Dat je er een geen affiniteit mee hebt, blijkt uit jouw schrijven. Op zich prima, maar niet ter zake doende.
Kortom, ik heb het uit een nlp techniek, en waar die oorsprong ligt, maakt mij niet zoveel uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni, ik draag geen moeilijke oplossingen aan. Ik geef 2 methodes. De eerst lijkt mij vrij makkelijk. Hij wil er vanaf toch? Geen oplossing om er mee om te gaan en het probleem dus in stand te houden. Het 2e voorstel is een ding die de persoon zou kunnen proberen, zoals erbij staat.
Of het helpt, kan je jezelf inderdaad afvragen.
Antoni
9 jaar geleden
Ik vind mijn methodes eenvoudiger en die zijn waarschijnlijk even doeltreffend als die van jou. De vraagsteller (die overigens een vrouw is, zo zag ik op de profielpagina) moet zelf maar nagaan wat voor haar het makkelijkste is en wat voor haar het beste werkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je ze eenvoudiger en minstens zo doeltreffend vindt, moet je ze misschien in een antwoord plaatsen. Gemakshalve gebruikte ik "hij". Ik had namelijk haar profiel niet gecheckt. Wederom ook niet zo ter zake doende.
Antoni
9 jaar geleden
Ik weet niet of mijn methodes beter helpen, maar het lijkt mij niet goed veel aandacht te (gaan) besteden aan een probleem dat in principe maar heel klein is, of voor mij in ieder geval maar heel klein lijkt. De negatieve gedachten duren maar enkele ogenblikken, zo begrijp ik, en ieder mens is wel eens bang in het donker. De vraagstelster kan mijn ideeën lezen in deze reacties. Een antwoord geven lijkt mij niet nodig. Daarbij komt nog dat ik geen onderbouwing kan geven voor mijn adviezen, maar zoals ik al aangaf, ingewikkelde methodes zijn naar mijn idee niet per se nodig om -mogelijk- het probleem op te lossen. Overigens had ik eerst ook niet gezien dat de vraagsteller een vrouw is. Hier laat ik het bij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat om de vraagstelling.
Er wordt aangegeven dat ze van het probleem af wil. Dat gaat niet zomaar. Ik denk dat je het probleem wellicht lichtelijk onderschat. Het kan een groot probleem worden als je er niet overheen komt. Dus, hoe kleiner nu (onwaarschijnlijk, want ze heeft er veel last van), hoe beter te behandelen.
Ook denk ik dat wanneer je stelt dat je een betere methode hebt, je deze ook als antwoord kan geven om de vraagstelster de kans te geven jouw antwoord als beste antwoord te kiezen. Maar dat blijft natuurlijk aan jezelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jullie zijn alledrie bedankt ;) en ik zal het inderdaad eerst luchtig proberen te houden maar als het niet werkt kan ik nog steeds Primemp's ingewikkeldere tip gebruiken, dus allemaal heel erg bedankt.
Antoni
9 jaar geleden
Prima! Veel aandacht geven aan een probleem kan ook averechts werken. Als een eenvoudige methode al werkt, is het probleem opgelost.
Een belangrijk principe in de psychologie is je gedachten bepalen je gevoel. Je gedachten zorgen dus bij jou voor angst. Wat ze in therapie voornamelijk doen is deze negatieve gedachten vervangen door positieve of rationele gedachten. Door die nieuwe gedachten herhaaldelijk te herhalen elke keer dat je in zo een situatie komt zullen die gedachten in je systeem komen (je hersenen). Wanneer je dan die gedachten eigen hebt gemaakt zul je geen angst meer ervaren.

Voorbeeld van zo een gedachte is 'er is hier niks'
'ik voel me veilig'
'ik ben sterk'
denk vooral niet de gedachten 'het is hier niet eng' omdat je hersenen het woord niet niet herkennen. Wat dan vooral word bekrachtigt in je hersenen is 'hier is hier eng', dus pas daar mee op.

Wanneer je deze nieuwe gedachten ongeveer 6 maanden lang bewust nadenkt zal het gevoel eigenlijk permament weggaan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ratio-emotie causaliteit speelt een grote rol in de psychologie.
De conclusie dat daar bij de vraagsteller ook sprake van is, vind ik wat kort door de bocht.
Waarom zou hier bijvoorbeeld geen sprake kunnen zijn van sublimering of verschuiving?
Antoni
9 jaar geleden
Zes maanden om het probleem op te lossen?!?! Dat lijkt mij wel heel lang. Binnen een paar weken (maximaal) moet dit naar mijn idee op te lossen zijn! Iedereen heeft dit soort gedachten wel eens, dat is heel normaal, en met eenvoudige middelen kan men de negatieve gedachten omzetten in positieve gedachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@rabelais je kan ook uitgaan van de psychodynamische theorieen, maar cognitieve theorieen hebben tot nu toe de meeste positieve resultaten behaalt. @antoni Heb je ervaring met het veranderen van gedachten en gevoelens? Uit ervaring van mij is dat namelijk echt wel moeilijk en kost het tijd om je negatieve gedachten uit het systeem te krijgen
Antoni
9 jaar geleden
@Shaowolf, mijn persoonlijke ervaringen houd ik liever privé, maar de ene gedachte is de andere niet. Misschien heb je wel gelijk: de vraagstelster vindt haar probleem blijkbaar zo groot dat ze zelf geen oplossing (meer) weet en hier een antwoord zoekt. Dan is er misschien toch meer aan de hand dan ik denk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Shaowolf
Mijn vorige reactie ging niet over behandelvormen (laat staan psychodynamica) maar over de analyse. Wellicht heb je dit over het hoofd gezien. Nog afgezien daarvan snap ik niet echt waarom je twee methodieken, die heel goed complementair kunnen zijn, tegenover elkaar zet. Nu gebruik ik mezelf niet graag als bron, maar ik ben onderhand al een aantal jaren werkzaam in de psychiatrie en ik ben tot op heden geen enkele collega tegengekomen die sublimering en verschuiving op voorhand niet meenemen als mogelijke oorzaak in een analyse. Tenzij je van mening bent dat ieder mogelijk psychologisch proces een strikt cognitieve grondslag heeft, maar dan ben je mijns inziens zeer ongeschikt (zelfs gevaarlijk) als behandelaar en heb je nog verdomd veel te leren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@rabelais De vraagsteller vraagt specifiek naar negatieve gedachten omzetten in andere gedachten. Lijkt me dat cognitieve therapie goed aansluit daarop. Alsook zeg ik niet dat psychodynamica niet past, ik geef echter een methodiek die zou kunnen werken, net als een ander antwoord ingaat over nlp. Gelukkig ben ik nog geen behandelaar
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Shaowolf
De laatste alinea was ook niet op jou gericht, maar meer een algemeen statement om mijn visie kracht bij te zetten. :) Maar wederom mis je mijn punt.
Het gaat mij om het zinnetje "Je gedachten zorgen dus bij jou voor angst."
Dat is een analyse, geen therapeutische oefening.
Je creëert een causaliteit zonder hier een concrete aanleiding voor te hebben. Je gaat uit van je eigen aanname en trekt een conclusie die in een keer alle andere, mogelijke oorzaken uitsluit, alsof enige vorm van analyse überhaupt mogelijk is op basis van vier zinnen op een semi-forum.
Sec de analyse voorafgaand aan je concrete adviezen vind ik daarom te kort door de bocht en vooringenomen.
Dat de vraagsteller wil weten hoe negatieve gedachten om te zetten in positieve zegt, zonder bredere context, helemaal niets over de mogelijke oorzaak van die angstgedachten. Ja, dergelijke problemen zijn in veel gevallen goed aan te pakken met oefeningen uit het CGT-veld.
Nee, ik doelde, ook in mijn eerste reactie, niet op jouw suggestie wat betreft eventuele oefeningen.
Erna55
9 jaar geleden
@shaowolf: Bijna alle kinderen hebben deze fase van " angst in het donker" .
Het gaat meestal vanzelf over. Meer zelfvertrouwen en de wereld een beetje begrijpen, maakt dat deze angsten verdwijnen. De vraagsteller realiseert zich nu dat ze bangig is bij het alleen in het donker naar boven gaan. Ze woont bij haar ouders en is nog niet vaak naar bed gegaan zonder dat de ouders op waren. Dus: er was eerst altijd licht en/of geluid wanneer ze naar bed ging.
Het is een kwestie van wennen voor haar. De vraagsteller is nog jong en op dit moment veel onzeker over zichzelf. Ze is bezig uit te zoeken wie ze is. ( profiel).
Dat hoort bij volwassen worden.
Bij de een gaat dat stroever dan bij de ander.
Je noemt zelf dat dit nogal kinderlijke gedachten zijn.
Deze zullen ook vanzelf wel slijten, je bent nog jong. Op dit moment ben je ook wat onzeker over jezelf, lees ik in je profiel.

Wanneer je je evenwichter voelt zullen die angstige gedachten wel verdwijnen.
Het kan je nu mogelijk helpen door een tijdje je routine van naar bed gaan te wijzigen. Je kunt het jezelf gemakkelijke maken door met B.v. Een zaklampje naar boven te gaan.
Erna55