Helpt glucosamine bij kniepijn?

Ik heb erg veel pijn in mijn knieën wanneer ik loop of sta. Vooral aan de binnenzijkanten. Ook kraken mijn knieën. Ik ben 50 jaar en heb nog nooit medicatie gebruikt. Ik ben echter nauwelijks nog mobiel. Is het raadzaam voor mij om glucosamine te gebruiken, of zou een knie-operatie noodzakelijk zijn? Ik heb ook ernstig overgewicht; ik ben onder behandeling van een diëtiste.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat zei je dokter toen je vertelde over je krakende knieën en het feit dat je nauwelijks nog mobiel bent terwijl je pas 50 bent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En overgewicht? En m.i. tot een risicogroep voor diabetes danwel hartaandoeningen te behoren? Hier kan je zelf al héél veel aan doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze is dan ook onder behandeling van een diëtiste. En van iemand die zulke kapotte knieën heeft dat ze nauwelijks meer mobiel is, kun je moeilijk verwachten dat ze daarnaast intensief gaat sporten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit suggereer ik dan ook absoluut niet. Het probleem lijkt mij bij het overgewicht te liggen en de oplossing NIET in medicatie. I.o.m. haar dietiste lijkt het mij het meest verstandig om het overgewicht en de risico's van het overgewicht aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En intussen? Haar knieën steeds verder kapot laten gaan? Dat overgewicht is er niet zomaar ineens af, hoe goed ze nu ook eet. Inderdaad niet gaan zelfdokteren, maar hier is meer dan afvallen nodig. Hier is een arts nodig.

Antwoorden (8)

met deze vraag kan je beter naar je arts, alleen die kan vertellen of een operatie noodzakelijk is.
in geval van artrose helpt glucosamine (met chondroitine) wel, gecombineerd met visolie.
mijn kat manke nelis loopt hierdoor weer als een kievit.
Rieneke1
14 jaar geleden
Of de glucosamine iets doet weet ik niet, denk het niet eerlijk gezegd anders gaf de huisarts het je wel, maar wie weet, het is in elk geval de categorie 'baat het niet, schaadt het alleen de portemonnee'.

De oorzaak is duidelijk. Overbelasting door overgewicht, en dat ben je aan het aanpakken. Je zult niet alle opgelopen schade ermee kunnen herstellen, maar een mindere belasting straks betekent ook minder pijn. En de mogelijkheid wat meer de oefenen en je spieren te versterken, zodat je banden en kapsels minder belast worden. Een wereld van verschil.

Ik voel zelf het verschil met bijna elke kilo. Ik heb bijna honderdveertig gewogen en kwam nauwelijks meer in de benen van de pijn, maar nu ik tegen de honderd weeg, heb ik bijna het gevoel dat ik vlieg. Kraken doen mijn knieen nog wel, maar pijn bijna nooit meer, pas als ik een HELE dag loop of sta - wat ik nu weer kan.

Al mag er nog zeker 40 af hoor, maarja, zo snel gaat het nu eenmaal niet sinds ik diabetes heb. Hongeren mag niet meer ;-)

Maar niet bij iedereen hoeft de oorzaak het zelfde te zijn ; ga er dus zeker ee keer mee langs de huisarts. Hij zal je zeker beweeg- en oefentips kunnen geven, en bepalen of een operatie noodzakelijk is. Maar niet levensreddende operaties doen ze niet graag bij ernstig overgewicht, dus afvallen is sowieso nummer één.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hele goede raad van een 'ervaringsdeskundige' ;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas, ja. Nouja, eigen schlud dikke bult zeg ik altijd maar. Balen wel dat die dikke bult aan de voorkant zit ;-)
Ga naar de dokter.
Laat de oorzaak van de pijn in de knieen vaststellen.
Laat je doorsturen naar een specialist.
Eerst moet de diagnose duidelijk zijn.

Zegt die dietiste niet hetzelfde?
Je zult toch ook veel moeten bewegen, bij je ernstige overgewicht?

Op je eigen houtje glucosamine gaan slikken is onzin,
als je niet weet wat je hebt.

Ik had ook pijn in mijn knie.
Was ook ongeveer 50 jaar.
Het bleek de meniscus. [=voetbalknie] Ik heb nog nooit gevoetbald.............
Ben geopereerd aan de meniscus en daarna pijnvrij.

Dus hup naar de dokter en je niet met een kluitje in het riet laten sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Maarten!
Ik wist dat inmiddels wel, en het was inderdaad versleten kraakbeen, maar het blijft grappig.
Het is nog steeds volstrekt onduidelijk of deze manier van glucosamine innemen ook maar iets bijdraagt aan het herstel van kraakbeen. Het is in ieder geval aan te raden je huisarts te consulteren en eventueel een berzoek aan de orthopeed en/of reumatoloog te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegen de pijn helpt een pijnstiller beter. Glucosamine kan helpen tegen artrose, maar de werkzaamheid is in wetenschappelijk onderzoek nog niet aangetoond. Om je knieën te ontlasten zul je echt moeten afvallen. Je gewrichten zijn nu zwaar overbelast geweest en je lichaam geeft met pijn aan dat ze het dreigen te begeven. Als je weer mobiel wilt worden, is er maar één manier en dat is niet de glucosamine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga naar je arts, deze kan je doorverwijzen. Vaak moet er toch gekeken worden in het gewricht. Zelf rommelen met medicijnen en goed bedoelde adviezen kan op de langere duur meer problemen opleveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zelf heb een hele tijd glucosamine geslikt omdat ik een vorm van artrose kreeg, maar kan niet zeggen dat het mij enigsinds heeft geholpen , daarbij komt ook nog het is niet goed koop hoor,,
meschien heeft u er wel baat bij, maar zal toch eerst even langs de huisarts gaan indd
wens u sterke
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat ik je kan helpen, mail mij even