Iets wat de eerste menstruatie opwekt?

Mijn zusje is 12 ik net 16 geworden, ze is nog nog nooit ongesteld geweest. En is bang dat ze MRK syndroom heeft, de laatste week heeft ze krampen & steken op de plek waar eigenlijk haar eierstokken horen te zitten. Ze durfde het alleen aan mij te vertellen. Ze is ook bang dat ze gaan zeggen dat ze nog te vroeg is om ongesteld te worden, want ze wil gewoon heel graag weten of ze MRK heeft of niet. Hopelijk beantwoorden jullie onze vraag zo snel mogelijk.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik heb reacties gekregen te vroeg indicatie heeft ze te lopen googlen. De pijn die ze heeft is verschrikkelijk maar duurt paar minuten 2 ong.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (2)

Je zus maakt zich ten onrechte ongerust.
De eerste menstruatie is meestal voor de 15e verjaardag.

Wanneer word je voor de eerste keer ongesteld?
Bij 95% van de meisjes gebeurt dat in de periode tussen 11 en 15 jaar. Maar al op je 9de kun je voor het eerst ongesteld worden. De eerste bloeding is meestal niet meteen heel heftig. Vaak heb je eerst een paar maanden last van een lichte roodbruine afscheiding uit je vagina (spotting). Dat wijst erop dat het groeiproces op gang is gekomen. Pas daarna ben je geslachtsrijp en volgt de zogeheten “menarche”, de eerste échte menstruatie.

Kun je ongeveer voorspellen wanneer dat zal zijn?
Vaak wordt je pas ongesteld nadat je borsten beginnen te groeien, nadat je een groeispurt hebt gehad, je heupen verbreed zijn en je schaamhaar hebt gekregen. Verder is de leeftijd waarop je voor het eerst ongesteld wordt, voor een groot deel erfelijk bepaald. Normaal gesproken valt je eerste menstruatie voor je 15e verjaardag. Soms laat het langer op zich wachten. Maak je je zorgen, dan kun je het beste een afspraak maken met je huisarts.

Wanneer ze zich ernstige zorgen blijft maken dan kan een bezoek aan de huisarts haar mogelijk geruststellen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er bestaat niet zoiets als de eerste menstruatie opwekken wanneer je lijf daar nog niet klaar voor is.
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aanvulling: de eerste tijd is soms (witte) afscheiding ook normaal, ook als ze nog geen sex heeft gehad.
En nog een misverstand de wereld uithelpen: je binnenste schaamlippen groeien eerder dan de buitenste, dus als ze er uit hangen is dat normaal en dat komt weer goed en je hoeft geen schaamlipcorrectie te laten doen.
Mijn overleden moeder was bijna zestien en menstrueerde nog niet. Ze is toen ooit door een homeopaat in een gloeiend heet bad gezet. Ze zei zelf, bijna te heet.
na een kwartier kwam ze er rood uit en had spontaan de eerste menstruatie.
Ze heeft me ooit verteld dat ik anders nooit geboren zou zijn.