Wat voor ziekte(s) brengt een energy drank met zich mee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De meeste energie dranken bevatten heel erg veel suiker. En ook bepaalde zuren. Die zorgen voor tandbederf, gaatjes en rotte tanden en kiezen.

Het beste antwoord

Over energiedrank wordt vaak gezegd dat het een aanslag is op de gezondheid (hart en bloedvaten). Uit Australisch onderzoek bleek dat al na één suikervrij blikje van 250 ml Red Bull de "kleverigheid" van de bloedplaatjes toenam, waardoor het risico van stolselvorming toeneemt.[19]. In een publicatie over energiedrankjes van het Duitse Rijksinstituut voor Risicobepaling worden hartritmestoornissen, toevallen, nierfalen en overlijden genoemd na het drinken van energiedrankjes. Hoewel een oorzakelijk verband met het drinken van energiedrankjes onduidelijk is, raadt dit instituut mensen met hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten voorzichtigheid aan bij het drinken van energiedrankjes totdat er grotere studies naar dit mogelijke verband zijn uitgevoerd.[20] Door het National Poisons Information Centre in Ierland zijn in de jaren 1999-2005 zeventien gevallen geregistreerd van verwardheid, tachycardie (versnelde pols) en insulten na het drinken van energiedrankjes, waaronder twee met dodelijke afloop[20].
Verder kunnen energiedrankjes bij daarvoor gevoelige personen leiden tot een fatale hartritmestoornis.[21]
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk doordat energy drinks hypertoon (sterkere concentratie stoffen dan in het bloed) zijn hebben ze een verdikkende werking op het bloed. Dit maakt het bloed stroperiger en lastiger door te pompen. Daardoor volgt er een grotere belasting voor het hart. Dit kan gevaarlijk worden als het hart ook op andere manieren wordt uitgedaagd, bijvoorbeeld als het door ziekte al verzwakt is of als je aan het sporten bent.
fremar
9 jaar geleden
Je kunt er hyperactief door worden, want er zit heel veel cafeïne in. Met als gevolg dat je niet kunt slapen 's nachts, en je werk/schoolprestaties daaronder gaan lijden. Want dan lukt het niet goed meer om je te concentreren.

Per 100 milliliter zitten er koolhydraten ter waarde van 2 tot 4 suikerklontjes in, dus je krijgt er veel loze calorieën door binnen. De vochtopname in je darmen wordt erdoor vertraagd, en je lichaam kan uitdrogen - wat gevaarlijk kan zijn. Daarom moet je er altijd goed water bij drinken.

Door de grote hoeveelheid calorieën die energiedrank geeft zul je dikker worden. Dat kan uiteindelijk leiden tot obesitas.
Amadea