Wat zegt een een MMA bloedonderzoek over vitamine B12 tekort?

Goede middag. Ik ben vanaf 2012 schildklier patiënt . Op dit moment redelijk goed ingesteld . Maar blijf klachten houden zoals een soort zenuwpijn in onderrug , benen en voeten. Voor al s'nachts moet ik mij steeds verleggen. Ik heb bij het lopen het gevoel dat ik niet recht kan lopen. Ben ook heel snel moe. Nu ben ik geprikt op actieve B12 waarvan de uitslag 33 was . Moet tussen de 20 en 120 zijn. Daarna is er nog een MMA bloedonderzoek gedaan. Daar was volgens de HA de uitslag 0.4 Dus volgens de dokter geen B12 tekort. Weet iemand hoe ik deze bloeduitslagen moet interpreteren . Bij voorbaat mijn dank.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga even naar de site http://stichtingb12tekort.nl
Lees deze goed door, er zijn namelijk veel artsen, die weinig van B12 tekort snappen

Het beste antwoord

Dit is een meting van de hoeveelheid methylmalonzuur (MMA) in urine en/of serum (bloed). Een verhoogde MMA-waarde wijst op een vitamine B12-tekort. Onze voorkeur gaat uit naar de urine-MMA-test. Dr. Eric Norman legt uit: “MMA komt in urine in een veertig keer hogere concentratie voor dan in serum. Vandaar dat tijdelijke fluctuaties de serumtest sterker beïnvloeden” (H11, bron36)
Een normale urine-MMA-waarde ligt onder de 3,8 µg MMA/mg creatinine (3,6 µmol/mmol creatinine).
Een normale serum-MMA-waarde is onder de 0,4 µmol/l, een hogere waarde kan wijzen op een vitamine B12-tekort.
Het komt voor dat de MMA-waarde normaal is maar de serum B12-waarde in het grijze gebied of lager ligt. Vraag in dit geval naar een proefbehandeling B12.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Fremar. Dank u wel voor u reactie. Kan ik om een proefbehandeling vragen aan mijn HA? Kan ik dan aangeven dat mijn Actieve B12 van 33 onder de norm is en dat ik het daarom wil. Ik merkte namelijk dat mijn dokter er niet zo in geïnteresseerd was om bloed onderzoek te laten doen maar op aandringen van mij stemde hij uiteindelijk toe.
fremar
9 jaar geleden
Een proefbehandeling lijkt mij hier geen kwaad te doen,mits een goede opvolging moet dit kunnen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Duidelijke uitleg..Danl je wel .