kan ik bij de geboorte aanwezig zijn in thailand?

Hallo beste mensen

Mijn vrienden is thais en zwanger en gaat rond 29 juli (uitgerekende datum) bevallen in thailand nu is mijn vraag kan ik bij de geboorte aanwezig zijn ik vin dat gewoon heel speciaal voor als het je eerst kind is bij ons is dat het geval en mijn vriendin krijgt alles vergoed van de verzekering hier ze zegt dat ik niet bij de geboorte aanwezig kan zijn hoog waarschijnlijk maar mischien iemand wat meer weet over dit en als iemand het zelfde als mij heeft meegemaakt kom ik daar graag persoonlijk mee in contact hoop bruikbare antwoorden te krijgen alvast hartelijk bedankt!

Mvg Gerrald

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Het is niet voor 100% zeker dat jouw vriendin op natuurlijke wijze bevalt. In Thailand wordt veel vaker een geboorte via de Keizersnede geadviseerd en ook door de specialisten heel subtiel doorgedrukt in verband met de kosten. Ook de benodigde tijd in het ziekenhuis is dan aanmerkelijk korter. Bij een normale bevalling is in Thailand de man niet aanwezig en bij een keizersnede zelfs verboden.

Het is in Thailand gebruikelijk en de gewoonte dat familieleden en huisgenoten sowieso in het ziekenhuis aanwezig zijn, zelfs 24 uur van de dag. Het zijn de moeders en zussen die dag en nacht waken bij de moeder en het kind.

Toegevoegd na 2 uur:
De ongeschreven wet in Thailand is dat men beleefd en voorkomend overkomt. Dus, als uw vriendin zegt dat iets niet de gewoonte is, bedoelt zij: neen, dat is niet mogelijk.
Thuisbevallingen komen in Thailand op het platteland meer voor dan bv in een grote stad als Bangkok.
Het kan zijn dat de dorpsverloskundige een man is, maar verder zal er nooit een man bij de bevalling aanwezig zijn, ook de vader niet. Die mag pas veel later na de bevalling bij het kind. De vrouw wordt wekenlang door de familie geholpen. Na een keizersnede helpen de moeder, zussen en broers minimaal drie maanden met het verzorgen het huishouden en de baby en tolereren absoluut geen vreemden in het huis.
Kort en goed: het antwoord is: neen, in Thailand mag een man niet aanwezig zijn bij de bevalling, óók de vader niet.

Toegevoegd na 3 uur:
U kunt kunt in Thailand voor de baby van de moeder met de Thaise nationaliteit geen Nederlands paspoort in Thailand krijgen. Aanvragen kan alles, maar krijgen is iets anders.
Het geboortebewijs (bai rap rong boet) alleen is niet voldoende. De erkenning moet ook bevestigd worden via de Thaise autoriteiten, dat zal de rechtbank voor jeugd- en familiezaken zijn (saan jaowachon lae khropkhroea). Dan dient bij de aanvraag van het paspoort nog een bewijs van gezag over het kind te worden overgelegd, bijvoorbeeld: originele huwelijksakte of adoptiepapieren.