heeft het zin om naar de gynaecoloog te gaan als je maagd bent?

die kan dan toch eigelijk niet echt iets doen of wel?

Toegevoegd na 13 minuten:
voor sommige onderzoeken zou de gynaecoloog toch ook inwendig moeten onderzoeken. maar dit is dan toch vrij pijnlijk soms

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.5K

Antwoorden (5)

Als het nodig is kan je naar de gynaecoloog ook als je maagd bent.
Zou eerlijk gezegd niet weten waarom niet.
Stel er zijn problemen met je baarmoeder of eierstokken dan ga je naar een gynaecoloog

Toegevoegd na 11 minuten:
N.a.v de aanvulling op je vraag:
Inwendig onderzoek is niet prettig, maar wel mogelijk als je maagd bent, de gynaecoloog houd hier echt wel rekening mee.
Pijnlijk is het niet altijd, het maagdenvlies is niet, zoals het woord doet vermoeden een vlies, maar een randje, dus is inwendig onderzoek mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is alleen geen meisje xD
je zult niet zomaar doorverwezen zijn, een gynaecoloog kan ook bij een maagd een (inwendig) onderzoek doen, je kunt van alles mankeren, ook als je maagd bent.

Toegevoegd na 11 minuten:
nee dit is niet vervelender voor iemand die nog maagd is, zeg tegen de gynaecoloog dat je het eng vind, dan doet hij extra voorzichtig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gynaecoloog is er niet alleen voor een zwangerschap, het is iemand die gespecialiseerd is in alles over de vrouwelijke geslachtsdelen. Net als bv een oorarts of een oogarts of een cardioloog. Heb je pijn in je vagina... ga je naar een gynaecoloog, heb je oorpijn... ga je naar een oorarts... etc...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, want er kan veel aan de hand zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allerlei ziekten waarschijnlijk.
Nee hoor, een gynaecoloog kan al heel veel doen zonder inwendig onderzoek, met technieken zoals echo's, röntgenfoto's en bloedonderzoek om een indruk te krijgen van wat er aan de hand is. Mocht er toch een inwendig onderzoek nodig zijn dan zal daarbij altijd geprobeerd worden om geen schade aan het maagdenvlies te veroorzaken. Er kan bijvoorbeeld een kleiner speculum gebruikt worden en de gynaecoloog kan één in plaats van twee vingers gebruiken bij het inwendig onderzoek. Pijnlijk hoeft het echt niet te zijn, zeker als het je lukt om te ontspannen. Daarvoor helpt het om voor dat onderzoek heel goed uit te leggen waar je precies tegenop ziet, dat je maagd bent en te vragen wat die gynaecoloog precies gaat doen.

Zoals al genoemd is het maagdenvlies een randje bindweefsel; anders zou het menstruatiebloed niet afgevoerd kunnen worden.