Vanaf welke leeftijd kan/mag ik naar de huisarts en kan ik een recept krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

Er is geen minimum of maximum leeftijd om naar een huisarts te gaan en een recept kan je ook op elke leeftijd krijgen.

Als je bedoelt op welke leeftijd je dat zelfstandig en zonder je ouders kan doen, dan is het iets ingewikkelder.

Tot je 12e zijn je ouders (of voogd) volledig verantwoordelijk voor je medische situatie. Je hebt dan (althans op papier) zelf géén inspraak. De arts mag dan eigenlijk niets doen (ook geen recept voorschrijven) zonder toestemming van je ouders.
Tussen je 12e en 16e ben je sámen verantwoordelijk; de arts mag dan niets doen zonder toestemming van jou zelf én je ouders. Het belang van jouw mening wordt hierbij steeds zwaarder naarmate je ouder wordt. Hoe zwaar jouw mening weegt is voor inschatting van de arts en kan dus steeds wisselen. In de praktijk zal je mening echter al vanaf het begin zwaar wegen.
Op de dag dat je 16 wordt ben je zelf volledig verantwoordelijk. Toestemming van je ouders is dan niet meer nodig. Je ouders hebben dan ook geen recht meer op informatie over jouw medische situatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!, Dus ik kan zelf gewoon een afspraak maken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een afspraak maken kan altijd! Gewoon bellen en langsgaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hangt dus van je leeftijd (en klacht) af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@supertub: kan natuurlijk altijd, maar als VG 12 jaar is en komt vanwege psychische problemen (om maar iets te noemen) dan zou ík direct vragen of hij een nieuwe afspraak met zijn ouders wil maken.
De afspraak is dan dus zinloos.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik zal morgen even bellen voor een afspraak!