Kan je het continu willen wassen van je handen een obsessie noemen? Een verslaving..?

Ik heb het over 1/2 x per uur.

Toegevoegd na 40 minuten:
Voor de duidelijkheid, het gaat niet over mij :)
Maarre, een 'obsessie' klinkt zo negatief, en als je het een 'verslaving' noemt zet je het dus in het zelfde rijtje als roken?
Terwijl haar (over wie ik het heb) handen er zo op het eerste gezicht niet kapot van gaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K
Kimath
13 jaar geleden
Wat voor werk doet deze persoon? Als je bijvoorbeeld op een laboratorium werkt, vind ik het aantal keren handen wassen niet zo vreemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
School, en verder nog een bijbaan in een winkel, niet heel erg interessant verder

Het beste antwoord

Ja, dat lijkt me wel en als iemand het doet om schone handen te hebben vrees ik dat het tegenovergestelde het geval is.

Uit een testje om te meten hoeveel bacterien iemands hand verlaten bij contact (iets beetpakken bijv) werd een test gedaan (hand op agar drukken en die agar in broedstoof) met ongewassen handen en na het wassen nog een keer. Tot onze grote schrik bleken die gewassen handen VEEL viezer.

Dat is eigenlijk natuurlijk niet waar maar onze gewassen handen waren nog iets vochtig en daarmee was het contact met het plaatje agar beter waardoor er meer bacterien van de handen kwamen.

Ik durf te stellen dat dit andersom ook werkt, als je met vochtige handen iets beetpakt krijg je ook meer vuil en bacterien op je handen dan met droge handen (zie maar het verschil tussen vegen met een nat en een droog doekje). Je kunt je handen wel afdrogen maar niet zo goed dus als je 2x per uur je handen nat maakt loop je relatief vaker met van die vochtige handen rond

Ik zou heel benieuwd zijn wat de "handenwasser" van dit verhaal vindt
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, ik heb het er zelf trouwens nooit over gehad, maar zoiets valt toch wel op, echt uitgebreid ging het nooit maar zo vaak even snel haar handen wassen is toch apart :)

Andere antwoorden (7)

je zou het ook een dwangmatige handeling kunnen noemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een obsessie. Als je het niet kunt laten, toch maar eens naar een psycholoog. Is niet goed voor je handen.
Het klinkt als een obsessief-compulsieve stoornis. Op het moment dat het je normale dagelijkse bezigheden in de weg gaat zitten, wordt het tijd om eens naar de psycholoog of psychiater te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hang er een beetje vanaf waarom je het doet en dus wat de achterliggende gedachte is... Voelt een pasgewassen hand voor jouw gevoel frisser? Ben je bang voor ziekmakende bacterien? Is het een gewoonte?

Er zullen verschillende moemers zijn waaronder het kan vallen... Ik denk niet dat dat het belangrijkste is maar eerder de vraag waarom... Want daar zal het werkelijke probleem liggen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2 x per uur - 8uren slapen = 16 x 2 = 32 x handen wassen per dag. Ja dat is een obsessie en bepaald niet normaal mits je huisarts of verpleegkundige bent en het werk het van je vraagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hoeft geen probleem te zijn (al is het niet goed voor je huid) tenzij het iemands leven gaat beheersen. Als diegene angstig wordt en bang de controle te verliezen als hij/zij de handen niet kan wassen op de "vastgestelde tijd" dan is er sprake van een dwangneurose en is professionele hulp door een psycholoog noodzakelijk.

Meer info: http://www.leerwiki.nl/Wat_is_dwangneurose%3F
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
t Kan ook verveling zijn.

Of een compensatie van het gebrek aan lichamelijke strelingen in de kindertijd (zelfstreling).

Of een verslaving aan zeepgeur.

Of een vermomming van iemand die continu ergens enorm zin in heeft en dus handenwrijvend door t leven gaat.

Of t is iemand die op de kleuterschool nooit met de waterbak mocht spelen en zich nu helemaal uitleeft.

Of het is iemand met een Christelijk schuldgevoel en geregeld haar handen in onschuld moet wassen.

Of het is iemand die op de visafslag werkt en eigenlijk helemaal niet van vis houdt (of billen wast van bejaarden, etc).

Of ze is masseuse en heeft 1 a 2 klanten per uur.

Zoveel mogelijkheden en maar Een waarheid....