Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het schoonmaken van je lenzenbakje met water schadelijk?

Eén van de medewerkers van mijn opticien heeft eens gezegd dat het schadelijk is om je lenzen(bakje) schoon te maken met water, aangezien er bacterien in water zitten die ervoor kunnen zorgen dat je een ooginfectie o.i.d. kan krijgen (aldus deze medewerker). Niemand anders heeft mij dit eerder verteld. In hoeverre is deze uitspraak waar of niet waar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
14K
Amadea
7 jaar geleden
Ik doe dat al meer dan 25 jaar en heb nog noot een infectie gehad. Maar op vakantie in een ver land gebruik ik wel flessenwater, want daar is wél risico op verontreinigd water.
Utrecht
7 jaar geleden
Ik ook: al ruim 25 jaar spoel ik elke dag m'n lendenhouder uit met gewoon kraanwater, ook in het buitenland.
Er zitten meer bacteriën op je lenzen en in je ogen dan in NL kraanwater. Nl kraanwater staat onder voortdurende controle is is nagenoeg steriel.
Ik vermoed dat je opticien graag -dure- lenzenvloeistof verkoopt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Deze uitspraak is geheel waar, tenminste als je van gewoon leidingwater uitgaat. Als je het water eerst kookt, dan is het veilig.
(Lees meer...)
jc54
7 jaar geleden
Utrecht
7 jaar geleden
NL leidingwater is volkomen veilig: je drinkt het toch ook gewoon? Koken is echt totaal overbodig.
Utrecht
7 jaar geleden
http://www.food-info.net/nl/national/verslag-drinkwater.htm
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
NL leidingwater is niet volkomen veilig. Maar het risico dat het niet veilig is ligt wel lager dan in veel andere landen. De landen met een redelijk goed watersysteem zullen zeggen dat zij bij het schoonste leidingwater ter wereld horen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden