Is het schoonmaken van je lenzenbakje met water schadelijk?

Eén van de medewerkers van mijn opticien heeft eens gezegd dat het schadelijk is om je lenzen(bakje) schoon te maken met water, aangezien er bacterien in water zitten die ervoor kunnen zorgen dat je een ooginfectie o.i.d. kan krijgen (aldus deze medewerker). Niemand anders heeft mij dit eerder verteld. In hoeverre is deze uitspraak waar of niet waar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
14K
Amadea
7 jaar geleden
Ik doe dat al meer dan 25 jaar en heb nog noot een infectie gehad. Maar op vakantie in een ver land gebruik ik wel flessenwater, want daar is wél risico op verontreinigd water.
Utrecht
7 jaar geleden
Ik ook: al ruim 25 jaar spoel ik elke dag m'n lendenhouder uit met gewoon kraanwater, ook in het buitenland.
Er zitten meer bacteriën op je lenzen en in je ogen dan in NL kraanwater. Nl kraanwater staat onder voortdurende controle is is nagenoeg steriel.
Ik vermoed dat je opticien graag -dure- lenzenvloeistof verkoopt.

Antwoorden (4)

Deze uitspraak is geheel waar, tenminste als je van gewoon leidingwater uitgaat. Als je het water eerst kookt, dan is het veilig.
jc54
7 jaar geleden
Utrecht
7 jaar geleden
NL leidingwater is volkomen veilig: je drinkt het toch ook gewoon? Koken is echt totaal overbodig.
Utrecht
7 jaar geleden
http://www.food-info.net/nl/national/verslag-drinkwater.htm
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
NL leidingwater is niet volkomen veilig. Maar het risico dat het niet veilig is ligt wel lager dan in veel andere landen. De landen met een redelijk goed watersysteem zullen zeggen dat zij bij het schoonste leidingwater ter wereld horen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
mocht je je zorgen maken over de veiligheid van het water? Dan zijn er ook nog verschillende waterfilters die je op je kraan kan zetten om het water nog verder te ontdoen van wat er nog in kan zitten. Let wel goed op welke filter je neemt zodat er nog wel wat mineralen in het water blijven zitten.
Nee, het is niet schadelijk.

Ten eerste komen al die bacteriën (voor zover ze in het leidingwater zouden zitten) in veel grotere aantallen in je ogen als je doucht. Het water dat op je schouders valt "stuitert" uiteen in miniscule druppeltjes, en die komen in grote aantallen in je ogen terecht. Kijk maar eens over je linkerschouder terwijl de douchestraal op die linkerschouder valt, dan voel je direct wat ik bedoel.

Aangezien dat geen enkel probleem is, zullen de veel kleinere aantallen bacteriën die in je lensbakje terecht komen al helemaal geen probleem zijn.

Ten tweede zitten er aan je vingers veel meer bacteriën dan in het water. Je lenzen maak je schoon met je vingers en, als je harde lenzen hebt, ook in de palm van je hand (afhankelijk van welke schoonmaaktechniek je hebt aangeleerd). Ook al was je je handen vooraf nog zo goed, op de huid zitten nog steeds veel meer bacteriën dan in het leidingwater.

Tenslotte komen er sowieso de hele dag door bacteriën in je ogen, gewoon via de huisstofdeeltjes binnenshuis, en de stofdeeltjes buitenshuis. Ook die bacteriën zijn geen probleem.

Je mag dus je lensbakje met gewoon leidingwater schoonmaken. Ik doe het al zo'n dertig jaar zonder enig probleem.

Toegevoegd na 1 minuut:

Veel belangrijker is dat je de bewaarvloeistof regelmatig ververst. Wanneer je die te lang hergebruikt kunnen bacteriën of schimmels zich daarin vermenigvuldigen. Als dat gebeurt heb je dus niet meer te maken met de normale aantallen bacteriën die aan je handen en (mogelijk) in het leidingwater zitten, maar met een zichzelf tot enorme aantallen vermenigvuldigende bacteriecultuur. Daar is je immuunsysteem natuurlijk niet meer tegen bestand.

Cryofiel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
bedwaarvloeistof te lang hergebruiken? Als mensen hun ogen lief hebben verversen ze dat elke keer wanneer zij hun lenzen erin doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De eerste dingen die je leert zijn a) éérst handen wassen met zeep (en goed de zeepresten afspoelen van je handen). b) lenzenbakje uitspoelen met schoonmaakvloeistof en natuurlijk iedere keer verversen! >>> hergebruiken? nooit doen. Niet slim of verstandig. Als de reden dat je dit doet 'bezuinigen' is, dan moet je dat maar op een andere manier zien te doen. Door de vloeistof niet te verversen bevorder je de aanwezigheid van ongeregeldheden.
De werknemer bij de opticien heeft gelijk. In het water zit een virus wat niet schadelijk is voor je lichaam/ mond o.i.d. maar wel voor de ogen.

Wanneer je je lenzenbakje afspoelt met water zal dit virus aanwezig blijven. Een contactlens werkt vervolgens als een soort spons, dus die neemt dit virus in zich op, waar deze kan blijven zitten tot het in je oog komt.

Bij het douchen word het water gelijk weggespoeld door de traanbuis, dus heeft het virus geen kans. Wanneer het in de lens zit, na het afspoelen van je bakje, heeft het alle tijd om je hoornvlies te penetreren (dat is wat deze doet). Wanneer dit gebeurd zul je blijvende schade hebben aan je oog (lees; matgeslagen hoornvlies)

Gebruik voor alle benodigheden van de contactlenzen alleen de daarvoor aangewezen vloeistof, vervang de vloeistof elke dag!!! (want je gaat ook niet 2x afwassen in hetzelfde sop).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Bron van deze beweringen? Naam van dit virus?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ben toch ook heel benieuwd naar dit virus...
Er wordt aangeraden 1 maal per maand het lenzen bakje uit te koken. Het wassen met water is niet schadelijk voor je ogen zolang het lenzen bakje regelmatig uitgekookt wordt. Zeep mag zeker niet gebruikt worden vanwege de zeepresten. Hierna mag het bakje niet drooggemaakt worden met een doek. Het bakje moet van zelf opdrogen. Ons water is niet perfect maar zeker niet schadelijk voor de gezondheid als het met een bepaalde mate wordt gebruikt. Het lenzen bakje regelmatig vervangen zorgt ook voor minder risico.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Uitkoken? Man, het is van plastic dan smelt 't!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet elk kunststof smelt bij dezelfde temperatuur. Dat heeft met de dichtheid van polyetheen te maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb jaaaaaaren van heel jonge leeftijd lenzen (-11) gedragen (harde, zachte, harde zuurstofdoorlatende, daglenzen die je savonds weggooit, maandlenzen, nachtlenzen, noem maar een soort op).
Nog nooit iets uitgekookt. Zelfs de harde zuurstofdoorlatende lenzen maakte ik met Dreft schoon tussen duim en wijsvinger. Afspoelen onder de waterkraan en klaar was ik. Als de lens niet goed afgespoeld was, merk je dat vanzelf.
De website is van Fuva, wij van WC-eend enz enz.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vroeger werden lenzen inderdaad schoongemaakt met bijvoorbeeld babyshampoo. Maar tegenwoordig zijn de contactlenzen van ander materiaal, je kunt beter je bakje elke 2 maand vervangen dan uitkoken. Gewoon geen water in lenzenbakjes, de kans dat het verkeerd gaat is misschien nihil, maar als het verkeerd gaat word je daar niet vrolijk van.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het onderhouden van het bakje is net zo belangrijk als van de lenzen zelf. Het zijn je ogen! Die wil je niet nog verder beschadigen. Misschien dat het vroeger normaal was om je lenzen met Dreft schoon te maken maar goed... Als je lenzen neemt moet je dat doen bij een goede opticien. Een die je van de juiste informatie voorziet. Het is natuurlijk het beste om je lenzenbakje met de vloeistof zelf schoon te maken maar dat kan erg duur worden. Water is het beste alternatief maar niet het beste. Dus dan komt koken mooi uit. In het geval van mijn lenzen hoort daar een lenzenvloeistof bij die de lenzen en meer voorziet dan dat afwasmiddel te bieden heeft. Het lenzen bakje kan lang zat mee als je het goed onderhoud. Wil je er zeker van zijn dat deze goed schoon is? Is kokend water het meest bacterie dodend en minst schadelijk voor je ogen. Het doosje zal ook niet vervormen met 100 graden Celsius. De kunststof kan ertegen, waarom zou je de risico's niet uit willen sluiten? De risico's zijn klein maar ze zijn er.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De website van Fuva wilt graag dat hun klanten terugkomen. Zo sluiten ze uit dat klanten klachten kunnen krijgen door slechte verzorging. Dit is goed advies. Als de klant klachten krijgt veranderd de klant al snel van winkel ook al ligt dit aan de eigen hygiëne. Door dit advies wordt de kans op irritaties aan het oog minder. Dus minder klachten richting leverancier.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kreeg mijn lenzen altijd via het oogziekenhuis. De gewone opticiens waagde zich er niet aan.
Veertig jaar lang geen enkele oogontsteking gehad.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De een is nou eenmaal gevoeliger dan de ander voor ontstekingen.Veertig jaar geleden was de informatie en technologie betreffende lenzen ook niet echt te vergelijken met nu.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Deefdrums, ik schrijf niet veertig jaar geleden lenzen gedragen, maar veertig jaar lang lenzen (-11) gedragen Vijf jaar geleden operatief vervangen door kunstlenzen. Kan er mee lezen en schrijven en ver weg kijken ook nog.
http://www.oogartsen.nl/oogartsen/ooglens_staar/multifocale_restor_kunstlens/