Mag een arts/psychiater zijn/haar beroepsgeheim doorbreken als er gevaar dreigt?

Een soortgelijke vraag is al eerder gesteld door Rieneke 4 jaar geleden, maar ik stel hem nog eens n.a.v. de vliegtuigcrash in de Alpen. De co-piloot bleek onder behandeling te zijn van een psychiater en ik zag op teletekst dat deze co-piloot langere tijd niet mocht vliegen. Ik heb geen idee of de psychiater het minste idee had van de plannen van de dader (of van wat voor plannen dan ook), maar mocht dat wel (enigszins) zijn geweest, had hij/zij dan naar de baas van de vliegmaatschappij mogen gaan om een vliegverbod voor deze man voor te stellen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En daarna dat vraag of een arts/psychiater verplicht is om het beroepsgeheim te doorbreken. Ofwel: Is de arts/psychiater is dit geval mede verantwoordelijk?

Antwoorden (2)

De wet over beroepsgeheim is in elk land anders geregeld. In Nederland is het als volgt :
Schending van het beroepsgeheim is strafbaar (Nederland : art. 272 Wetboek van Strafrecht , België : Art 458 Strafwet en uitzonderingen beperkend opgesomd in Art 458bis Strafwet).
Er zijn dus uitzonderingen.

Daarnaast hebben de verschillende beroepsgroepen hun eigen richtlijnen opgesteld.
De beroepsorganisaties KNMG, GGZ Nederland, AJN, LHV, NIP, NVvp, SVG, V&VN en VVAK hebben daarom een wegwijzer opgesteld om meer duidelijkheid te geven over het beroepsgeheim en wanneer je nu wel en niet informatie mag uitwisselen als je samenwerkt met politie, de woningcorporatie, de gemeente en het onderwijs, en wat de uitzonderingen zijn op het beroepsgeheim.

Ook zijn de uitzonderingen te vinden in
http://www.ggznederland.nl/uploads/assets/asset_936200.pdf

Toegevoegd na 5 minuten:
Er kunnen zwaarwegende redenen zijn om het beroepsgeheim te doorbreken, schrijft het Centrum voor Ethiek en Gezondheid (CEG). “Dat mag alleen in de volgende gevallen: na toestemming van de patiënt zelf, vanwege een wettelijk voorschrift (bijvoorbeeld de infectiewet) of bij een conflict van plichten.” In alle situaties, zo benadrukt het CEG, moet er ernstig gevaar voor derden dreigen en is het gevaar niet anders te voorkomen dan door openbaarmaking van gegevens.
Erna55
9 jaar geleden
JA!

"Als de arts dit dreigement taxeert als een serieus risico, dan mag dat. Een eventuele doorbreking van het beroepsgeheim kan de arts dan rechtvaardigen met een beroep op een conflict van plichten."

http://knmg.artsennet.nl/Publicaties/KNMGpublicatie/62512/Handreiking-beroepsgeheim-en-politiejustitie-2012-1.htm

Het probleem blijft dat zelfs een psychiater niet IN het hoofd van een mogelijke verdachte kan kijken. In het geval met Andreas L. heeft de psychiater wel kunnen vaststellen dat hij niet zou moeten werken maar niet kunnen vermoeden dat hij tot een dergelijke ONVOORSTELBARE daad zou overgaan!