Als je buik rommelt, hoe kan je daar iets aan doen?

Ik eet wel gewoon genoeg, maar zou er iets zijn dat je het kan uitstellen ofzo. Want als ik in een stille klas zit is het zo schaamtelijk als je buik keihard rommelt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.3K

Het beste antwoord

hou je vast...!
Het borrelen van de maag heeft een medische benaming: borborygmie. Borbor en borrelen, mooi ezelsbruggetje dus u moet dit wel onthouden. De oorzaak is het verplaatsen van vloeistoffen en gassen in de darmen.

Deze problemen worden nagenoeg allemaal veroorzaakt door het Westerse dieet, dat vol zit met voedingsstoffen waar de menselijke darmen eigenlijk weinig mee kunnen.

Lactose vermijden
Als je dan na de zuigelingentijd een glas melk drinkt, verdwijnt alle lactose (4% van de melk) dus onverteerd in de dikke darm. Daar eten de bacterieen het op en produceren onevenredig veel gas. 10 gram lactose uit een groot glas melk meerdere liters gas produceren.

Bonen vermijden
Andere boosdoeners zijn bonen en andere legumes (groentensoort) die veel onverteerbare koolhydraten bevatten. Daar heeft de mens sowieso geen enzymen voor.

Zetmelen en suiker vermijden
Als na het vermijden van zowel melk als bonen de winderigheid zich blijft openbaren, dan is het een groter probleem. In dat geval kan het lichaam (de cellen van de darmwand van de dunne darm) gewoon niet voldoende enzymen aanmaken. .

Werkt dat ook nog niet voldoende, dan zal je alle onverteerde koolhydraten moeten vermijden. Dat betekent dus dat je het Specifieke Koolhydraten Dieet gaat volgen, waarbij alle zetmelen (aardappelen, granen, rijst, mais, etc) en alle suikers (sucrose, sorbitol, xylitol) verboden zijn.

In uw darmen bevinden zich zeer veel bacterieen (zo'n 1 tot 2 kilo). Bacterieen eten voornamelijk koolhydraten. Uw dunne darm bevat de enzymen die nodig zijn om de verschillende koolhydraten te verteren. Dit verteren is nodig omdat de koolhydraten anders te groot zijn om door de darmwand te passen. Het verteren betekent dus eigenlijk het simpelweg opsplitsen in kleinere delen.
Als de enzymen niet voldoende hun werk doen, kan het voedsel dus niet geabsorbeerd worden door de wand van de dunne darm. Het onverteerde voedsel zakt dus verder naar de dikke darm. Daar wachten de bacterieen op het lekkere voedsel, wat ze snel opeten. Tijdens de inefficiente verbranding, blijven er dus veel restprodukten over. Deze restprodukten zijn gas en zuur. Het gas is voornamelijk waterstof-, waterstofsulfide- en methaangas.

een bezoekje aan de huisarts lijkt me handig om lichamelijke oorzaak uit te sluiten (vast te stellen) zodat je weet wat je beter wel of juist niet kan doen.

je zomaar storten op een dieet lijkt me ook niet prettig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is je spijsverteringsstelsel dat hard aan het werk is! Als je verder geen pijnklachten hebt is dit heel normaal en niks om je voor te schamen. Je kunt wel niet gaan eten, maar dat is ongezond en bovendien gaat je maag dan des te harder knorren.

Dus niks van aantrekken en gewoon gezond blijven eten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Helaas kun je daar niks aan doen. De peristaltiek van je maag/darmstelsel wordt aangestuurd door het autonome zenuwstelsel. Daar heb je verder geen invloed op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, ik herken dit! probeer genoeg te eten, want als je buik rammelt dan is dit vaak een teken van dat je honger hebt. Maak je géén zorgen, ik hoor dit vaak overdag bij anderen ook. Het is niet apart, maar soms kan het wel vervelend zijn. Je kunt proberen het geluid (wat je vaak aan voelt komen) te ''verstoppen'' door bijvoorbeeld in je boek te bladeren (waarbij je elke bladzijde overdreven omslaat) of even ''hoesten'' of kuchen. (hu-ahum doen werkt ook wel eens) Of rommel in je etui, vraag iets aan de leraar, etc.

Als iemand een opmerking erover maakt, maak er dan gewoon een grapje van!;)

Toegevoegd na 30 seconden:
foutje: een buik die geluiden maakt wil niet altijd zeggen dat je honger hebt. excuses!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gezond eet en goed kauwt, voorkom je het een beetje. Maar bij iedereen rommelt er weleens wat. Vervelend als dat net gebeurt als het stil is, maar ja...
Je kunt niet tegen je maag en darmen zeggen: 'Nu even stoppen met verteren'- sterker, als de boel stil komt te liggen word je ziek.
Als mensen raar kijken, gewoon een big smile opzetten en zeggen: 'Het werkt!' ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien is de tijd tussn de maaltijden net iets te lang voor je.. neem een gezonde snack tussen door bv een appel of komkommer.. zodat je maag weer wat te doen heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het rommelen van de buik betekent meestal dat je trek hebt in een nieuwe maaltijd. En normaal gesproken dus het sein om iets te gaan eten.

Als je echter gewend was veel te veel te eten en je maag dus een beetje moet krimpen, zul je een periode met dat knorren moeten leven. Je maag best een beetje rommelen ; voor je bloedsuiker echt te laag is ben je uren verder, en een uurtje of twee uitstellen is meestal voldoende.

Je kunt je maag iets te doen geven door een glas water en een heel licht tussendoortje te eten (stukje fruit of rijstwafel of zo). Maar als je maag op een gegeven moment gekrompen is, zullen de intervallen tot je weer een lege maag hebt langzaam langer worden.

Is het niet je maag maar je darmen die rommelen, dan kun je daar eigenlijk helemaal niks aan doen. Behalve een dieet samenstellen dat zo weinig gasvormend als mogelijk is - maar dat is dermate lastig, dat je dat eigenlijk pas moet overwegen als je er ook echt pijn van hebt. Koolsoorten zijn er berucht om, maar eenvoudig te vermijden . Maar ook vette en te eiwitrijke voedingsmiddelen kunnen flink gaan rommelen daarbinnen, evenals witbrood dat vreselijk kan gisten.