Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Welke manieren zijn er, als je depressief bent, toch zin te maken om te gaan werken, zonder medicatie te gebruiken?

Ik bedoel dan dus echt manieren voor op korte termijn, die je nu zou kunnen gebruiken. Mee te nemen in de vraag is dat je op dat moment eigenlijk nergens zin in hebt.

(ik wil hiermee geen meningen of tips verzamelen, maar echt manieren van.. (hopelijk mag dat dus wel?))

Weet jij het antwoord?

/2500

Jezelf motiveren om iets te gaan doen waar je absoluut geen zin in hebt, moeten we allemaal, en vaak meerdere keren per dag. Zo zit ik me alweer geestelijk voor te bereiden om straks nar de sportschool te lopen, nog naar de supermarkt te moeten en vanavond weer eten te koken. Er zit weinig anders op dan mijn aartsluie Inerre Schweinhund bij de staart te pakken, maar gewoon te gaan, met frisse tegenzin, maar met de beloning van een goed gevoel achteraf als vooruitzicht. Kenmerk van een depressie is echter juist dat je dat ECHT niet meer kan. Het gevaar schuilt hem in het te makkelijk neerleggen bij je 'geen zin' want 'ik kan het niet want ik ben depressief'. Juist wanneer dat in een vroeg stadium teveel gebeurt, kom je in die vicieuze cirkel terecht. En zo verandert een sombere bui in een lichte depressie, en vervolgens in een zware. Het beste is dan ook als je op de een of andere manier hulp kunt krijgen van buitenaf ; iemand die je niet zozeer kan motiveren alswel letterlijk dwingt gewoon te doen wat je moet doen, zodat je je beloning achteraf niet 'misloopt' en juist door schuldgevoel verder wegzakt. Zolang je geestelijk (nog redelijk) in orde bent kun je zelf die persoon nog wel zijn die je een 'schop onder de kont' geeft (en eventueel een beloning als het goed gaat), maar als er echt sprake is van een klinische depressie, heb je backup nodig. Kunstmatige trucjes zijn er helaas niet, en als ze er wel waren, zou je ze veel te snel doorzien.

Iedere dag bewegen, zo veel als je kan maar minimaal 20 minuten en dit liefst meerdere keren per dag. Bewegen kan je in gradaties doen. Als je echt zwaar depressief bent is 20 minuten wandelen al een enorme opgaaf. Hardlopen helpt het beste in mijn ervaring. Sterkte.

Een manier , om op korte termijn weer meer zin te krijgen in werken is wellicht toch ...: `Meer bewegen`! Tip: de uitzending van `Nederland in beweging` te volgen en mee te doen . Bij `Uitzending gemist` kun je de oefeningen mee doen op het moment dat het jou uitkomt. Het is maar een kwartiertje, maar je merkt al snel resultaat. Toegevoegd na 3 minuten: Sorry,dit was een `tip` waar je niet om vroeg.

Het helpt weleens om te gaan lachen. Gewoon je mondhoeken omhoog doen. Daardoor komt er een hormoon vrij waar je vrolijk van woord.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100