Na hoevaak defibrilleren word iemand dood verklaard?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
Erna55
9 jaar geleden
In het ziekenhuis bepaalt de behandelend arts hoeveel pogingen gedaan worden.
Wanneer na de eerste defibrilatiepoging al enig effect te zien is , zal hij vaker doorgaan dan wanneer er totaal niets gebeurd.
Er zijn medische richtlijnen waar de arts zich aan te houden heeft.

Antwoorden (2)

Nou, eigenlijk nooit, na geen enkel aantal, want zolang het hart fibrilleert leeft de patient nog en blijf je defibrilleren - totdat het hart is opgehouden met fibrilleren en dan stop je ook met defibrilleren - het hart staat dan stil maar de patient leeft nog steeds.
Daarna pas kun je proberen het weer op normaal op gang te krijgen met reanimatie (eng. CPR) en DAN ga je pas hopen dat dit je op tijd lukt.
Een hart herstarten met een electrische schok kan niet. Dat moet met de combinatie hartmassage-beademing.

http://biology.stackexchange.com/questions/21212/why-shouldnt-you-defibrillate-a-flat-line-asystole en de sites die daar worden gegeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer stoppen ze dan met reanimatie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Na een minuut of vijf zal de dood intreden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dood
Maar dat mag alleen een arts vaststellen en die heeft er 8 jaar voor gestudeerd. Ik voor iets anders, dus hoe hij dat vaststelt weet ik niet.
Een leek of hulpverlener moet eigenlijk doorgaan met CPR totdat een professionele kracht het overneemt, al was het met de moed der wanhoop.
Daar is niet echt een antwoord op te geven in aantallen keren, vaak wel in tijd. Er wordt een protocol afgewerkt waarin eerst gedefibrilleerd wordt en daarna doses medicijnen (soort adrenaline) wordt toegediend. Ook worden de schokken steeds zwaarder. Op een gegeven moment is het hele protocol afgewerkt en dan houdt het op. De patient is dan overleden. Vervolgens wordt (in een thuissituatie) een (huis-)arts opgeroepen om een verklaring natuurlijke dood af te geven.

Hoe lang duurt dat? Meestal is het na 20-30 minuten wel gebeurd, maar soms gaan ze toch nog wat langer door; ik ken iemand bij wie het uiteindelijk na 3 kwartier nog is gelukt. Ik heb enkele reanimaties meegemaakt; één met en één zonder succes. De eerste is 4 x gedefibrilleerd, de tweede wat vaker, maar het aantal weet ik niet meer.

Het eerder gegeven antwoord klopt niet helemaal; hartmassage/beademen is géén middel om de hartslag weer op gang te krijgen. Waarschijnlijk is daarom de term hartmassage ook afgeschaft; het is geen massage. Het enige wat je doet is (beperkt) de pompfunctie met je handen overnemen, zodat er nog iets van een circulatie blijft. Hiermee behandel je niets, maar win je tijd. Vandaar dat je dus méér tijd hebt om te defibrilleren dan de beruchte 6 minuten.
Wat wèl klopt, is dat defibrilleren alleen werkt bij fibrilleren. Eigenlijk ga je een hartstilstand veroorzaken bij een hart wat totaal in de war is en geef je daarmee een soort van 'harde reset'.
Wat in de volksmond een hartstilstand wordt genoemd, is vaak kamerfibrilleren als gevolg van een hartinfarct. Als door dat infarct teveel schade aan het hart is ontstaan doordat teveel cellen zijn afgestorven, zal die 'harde reset' niet meer werken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Even extra uitleg. Als je met defibrilleren een hartstilstand veroorzaakt, hoe komt het hart dan weer op gang?
Dat gebeurt doordat het hart zelf, nl. de sinusknoop, de benodigde electrische pulsjes afgeeft.

Bij kamerfibrilleren zijn die pulsjes er ook wel, maar worden ze totaal ongecoördineerd doorgegeven door het hart heen. Door het hart even stil te leggen, zal het hart in het beste geval dus zelf herstarten dankzij de sinusknoop.

Als het hart ècht stil ligt (en de sinusknoop dus ook niets meer doet), heeft defibrilleren dus geen zin.