Wat is deze schilferige uitslag op mijn achterhoofd?

(Zie foto)
Ik heb dit al een tijdje, en het jeukt soms ook.. Het zit alleen op mijn achterhoofd, net boven mijn nek. Ik dacht eerst aan roos maar ik heb echt een soort van wondjes, wat waarschijnlijk ook door het krabben komt, maar wat is het dan precies? Vind het ook vreemd dat het alleen op mijn achterhoofd zit...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik zie niet alleen een schilferige uitslag, maar ook een opvallend rode plek. Komt die van het krabben, is het een wijnvlek (of hoe wordt dat tegenwoordig genoemd), of heeft de vlek met de uitslag te maken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is geen wijnvlek! Heb dat psoriasis gebeuren opgezocht, en zag dat mensen die dat hadden ook een rode vlek onder de schilfers hebben.. Dus ben bang dat ik psoriasis heb
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ziet er ook niet uit als een wijnvlek. Ook de schilfering en de jeuk passen niet bij een wijnvlek.
Je kan er gerust van uitgaan dat de roodheid bij de "uitslag" hoort.

Antwoorden (1)

Zo op de foto ziet het er het meest uit als psoriasis. Psoriasis is een chronische huidziekte waarbij verdikte plekken op de huid ontstaan, met roodheid en grove schilfering. De plekken kunnen erg jeuken. Ze ontstaan vooral op drukplekken (ellebogen, knieën, stuit, achterhoofd) en de behaarde hoofdhuid.

Psoriasis is een vervelend en soms ontsierend probleem, maar het kan geen kwaad. Met behandeling is het vaak een stuk rustiger te krijgen maar geheel verdwijnen doet het meestal niet.

Alternatieve diagnoses zijn bijvoorbeeld een schimmelinfectie of eczeem.

Waarom je er last van hebt is zo niet te zeggen. Meestal is dat onbekend. Wel zijn er factoren die de kans op psoriasis vergroten, zoals sommige medicijnen.

Waarschijnlijk goed om langs je huisarts te gaan, sowieso om te zien of ik gelijk heb, maar ook voor behandeling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thanks voor je antwoord!
Als hier niks aan doe, zou het dan erger worden?
Of als ik er bijv niet meer aan krab, heeft dat dan ook nut? Want ik denk dat die wondjes dan wel weggaan..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het inderdaad psoriasis is dan zou het kunnen dat het tot je achterhoofd beperkt blijft, maar je hebt dan wel een kans dat je er ook op andere plekken dit soort plekken bij krijgt. Dat is niet vooraf te zeggen.
Echte verbeteringen mag je eigenlijk alleen verwachten als je behandeling krijgt. Dat zou dan bijvoorbeeld een shampoo met koolteer zijn. Ook zal er gekeken moeten worden of er geen wijzigingen in eventuele medicijnen gedaan moeten worden. Krabben is nooit een goed idee. Alleen bij schurft is krabben aan te raden, maar dat ziet er echt anders uit.
De wondjes komen inderdaad door het krabben; wondjes kunnen de plaques wel erger maken en zelfs doen ontstaan.
tikrit
9 jaar geleden
Niet krabben, maar iedere dag met medicinale alcohol schoonmaken, dat was het advies van mijn huidarts. Ik heb er geen last meer van op mijn hoofd. Ik hoop dat je er baat bij hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, vooral niet schoonmaken met alcohol (medicinaal of anderszins). Alcohol is giftig voor je cellen en vertraagd daardoor de wondgenezing. De ontstekingsreactie die er door opgang komt kan juist weer psoriasis-plaques geven.
Die wondjes (wij hebben het dan over krabeffecten) zijn zo oppervlakkig dat ze geen behandeling behoeven. Niet krabben, dan genezen ze met een paar dagen. Verder niets aan de wondjes doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik herken het. Ik heb ook psoriasis (onder mijn hoofdhaar, in mijn oren, en in periodes dat ik veel stress ervaar ook op handen, voeten ellebogen en/of knieën). Behandeling van de plekken hielp bij mij weinig of niet. Ook de zalfjes van de dermatoloog hadden weinig effect, alleen verlichtten ze de jeuk wat. Niet krabben hielp wel, maar dat is wel moeilijk. Verder hield ik met puimsteen of schuurpapier e.d. de plekken op voeten, handen, ellebogen en knieën zo dun mogelijk. Als ze te dik werden, konden ze openscheuren als ik een verkeerde beweging maakte en dat genas heel moeilijk.
De beste remedie was zorgen dat de stress verdween. Daarmee verdween ook de meeste overlast van de psoriasis. maar ik besef ook dat de aandoening nooit helemaal over zal gaan.
En onder mijn hoofdhaar blijft het gewoon zitten. Daar probeer ik zo weinig mogelijk te krabben, dan gaat het op den duur ook minder jeuken.