Help sulpiride eg 200 mg tegen de misselijkeheid?

Er is bij mij de diagnose gastroparese vastgesteld. Voor de misselijkheid is er sulpiride eg 200mg voorgeschreven (1/4 tablet voor de maaltijd). Nu lees ik dat medicijn dient voor psychoses enzo. Nergens staat vermeld dat dit ook misselijkheid tegen gaat. Is dit zo of werkt het wel degelijk tegen misselijkheid?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (2)

Het wordt ook wel gebruikt bij misselijkheid, zoals je kunt zien in de tekst van het farmacotherapeutisch kompas bij sulpiride:

"Eigenschappen

Benzamidederivaat met anti-emetische, antipsychotische en gering sederende werking; het vermindert duizeligheidsklachten. Het wordt gerekend tot de atypische antipsychotica."

Anti-emetisch wil zeggen dat het werkt tegen misselijkheid. Middelen die de maagontlediging versnellen (gastroprokinetica) zijn verwant met een bepaalde klasse antipsychotica. Metoclopramide is daarvan een bekend en vaker gebruikt voorbeeld. Zowel deze middelen tegen misselijkheid als antipsychotica hebben invloed op de dopaminereceptoren in het brein.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de bijsluiter staat dat het medicijn ook wordt voorgeschreven tegen duizeligheid. En bij duizeligheid kun je ook last hebben van oorsuizen, misselijkheid en overgeven.

In http://www.farmamozaiek.be/farmamozaiek/?q=book/export/html/2 staat dat een dopaminereceptorantagonist - wat sulpiride is - gladde spieren doet samentrekken en dat het daarom anti-emetisch werkt. Anti-emetisch = als middel tegen misselijkheid en braken.

Dus ja, dit zou jou moeten helpen. Zo niet, dan terug naar je huisarts voor een ander middel.
Amadea