is het gezond een half volkorenbrood per dag te eten?

Ik heb vaak dagen dat ik een half brood perdag eet en vroeg me af of dit wel gezond is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat doe ik ook regelmatig. Meestal nét geen half volkorenbrood. Soms echter ruim meer dan een half volkorenbrood. Zolang je je voedingsstoffen maar binnenkrijgt door verder gevarieerd te eten (dus niet *alleen* maar volkorenbrood), is daar niets mis mee, lijkt mij. Ik ben althans kerngezond en topfit.

Het beste antwoord

Dat is best gezond. Niet voor niets was jaren geleden de slogan; brood daar zit iets in.

Zorg er wel voor dat je naast brood ook nog de andere noodzakelijke voedingsmiddelen binnenkrijgt. Probeer dus bij de andere maaltijden gevarieerd te eten.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke mooi dan blijf ik gewoon een halfbrood perdag eten en zorg ik voor genoeg variatie

Andere antwoorden (5)

Hartstikke gezond, zitten veel vezels in. Ligt er wel een beetje aan wat voor beleg je er op doet, en hoeveel je per dag beweegt.
Maar als je de energie die je krijgt van het brood allemaal verbruikt is het goed.

Toegevoegd na 1 minuut:
Beter brood dan koekjes :)
Als je naast het brood genoeg fruit en groente binnenkrijgt, en voldoende vocht binnenkrijgt (water, thee, etc.) dan ben je gezond bezig.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal top +
Ligt er aan wat je verder nog eet en wat er op gaat!
Sommige mensen eten alleen brood dus nooit een warme maaltijd.In dat geval is 11 sneetjes brood niet te veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg inderdaad voor voldoende variatie in je eten, dat is belangrijk om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen.

Bij een normaal patroon van beweging lijkt mij een half brood, wat in de buurt komt van 12 plakken brood op een dag overigens wel wat veel.

Als je verder voldoende fruit, groente, aardappelen/rijst/pasta etc. eet zit het er dik in dat je ook wel met circa 6 plakken brood voldoende binnenkrijgt, een keer wat meer of wat minder is (afhankelijk van leeftijd, dieet en een aantal andere dingen) niet slecht, maar 12 op een dag is wel wat veel van het goede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Gewoon redelijk fanatiek gaan roeien, elke dag een stuk fietsen, en nog wat andere sportactiviteiten doen. Werkt bij mij al jaren prima! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kan het en dan hoef je daar ook niet over in te zitten. Moet je alleen niet door een blessure stilzitten en gewoon op de oude voet verder eten, dan bezuurt het je wel zoveeel te eten.
Niks mis mee. Als je er tenminste geen ongezond vet of zout beleg op doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje afhankelijk van je lengte, gewicht en spiermassa. Een groot lichaam met veel spiermassa heeft veel energie nodig en kan makkelijk een half brood verbranden. Ook ligt het aan je dagelijkse beweging. Een hele dag op het kantoor zitten en een half brood verorberen gaat niet ongestraft, er zitten in brood namelijk veel koolhydraten, als die niet verbrand worden zal je lichaam op een gegeven moment het omzetten in vetten.

Op zich is brood zelf natuurlijk wel gezond, dit vanwege de vezels en vitaminen.