Is een kermisoog gevaarlijk?

Is het gevaarlijk en wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
1.7K

Antwoorden (1)

In Nederland worden jaarlijks zo’n 2000 personen getroffen door een zogenaamd kermisoog. Elke kermis in Nederland blijkt gemiddeld één persoon op te leveren met een kermisoog.
Het gaat om oogletsel veroorzaakt door splinters. Die komen door nog onbekende oorzaak in het oog terecht na een bezoek aan botsauto's op de kermis. De klachten bij kermisogen variëren van pijn in het oog, irritatie, roodheid, tranen, ontsteking tot lichtschuwheid.

Als je naar de huisarts bent geweest om het eventuele splintertje te laten verwijderen dan heeft het verder geen gevolgen. Geadviseerd wordt om de volgende keren dat je in een botsauto gaat een bril op te zetten. Want die biedt bescherming tegen herhaling.
Amadea