Wat is wijsheid, zelf je nota betalen bij een zorgverlener of indienen bij je zorverzekeraar?

Wat is wijsheid, zelf meteen je nota betalen bij een zorgverlener of indienen bij je zorverzekeraar?
Uitleg: Ik wil naar de dermatoloog voor een klein plekje op mijn scheen. Verwacht niet dat het een hoge rekening wordt. Zal ik dit nu zelf betalen of de zorgverlener dit laten indienen bij de zorgverzekeraar. Mijn inziens komt dit toch weer bij mij terug ivm de een eigen risico van €375,-
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Maakt niet uit, het minste gedoe voor jezelf is de zorgverlener direct laten declareren (indien deze dit wil).
tinus1969
9 jaar geleden
Eens met SimonV. Het hele dilemma bestaat niet omdat direct declareren door de zorgverlener de normale gang van zaken is.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat ligt aan het soort verzekering dat je hebt. En misschien aan nog een paar andere dingen waar ik geen zicht op heb. Ik heb een heleboel rekeningen zelf gekregen. Aan mij dan de keus die rekening zelf te betalen en dan in te dienen bij de verzekeraar, of de rekening door te sturen naar de verzekeraar zodat die de zorgverlener kon betalen. Het ging hier om rekeningen van tandarts, mondhygiënist, kaakchirurg, dermatoloog, oogarts en fysiotherapeut. Ik wil maar zeggen: het zelf in handen krijgen van zorgrekeningen is helemaal niet zo ongebruikelijk.

Antwoorden (1)

Altijd indienen.

Stel even dat je een rekening krijgt van € 175. Als je die indient, moet je dat bedrag alsnog zelf betalen vanwege je eigen risico. Als je de rekening zelf betaalt, betaal je dus precies hetzelfde.

Maar...

Stel dat je later dit jaar nog een behandeling moet ondergaan, voor dit probleem of voor iets anders. Stel dat die andere behandeling € 800 kost.

Als je de rekening van de dermatoloog (€ 175 in mijn voorbeeld) indient, heb je daarna nog maar € 200 eigen risico te gaan. Je volgende rekening van € 800 krijg je dus grotendeels vergoed, namelijk € 600 vergoed (en € 200 uit je resterende eigen risico).

Als je daarentegen de rekening van de dermatoloog nu zelf betaalt, ziet jouw zorgverzekeraar alleen die tweede rekening van € 800. De verzekeraar zal jouw eigen risico van € 375 daarvan aftrekken, en dus maar € 425 vergoeden in plaats van bovenstaande € 600.

Kortom: voor nu (alleen deze ene rekening) maakt het niet uit wat je doet, maar als je later dit jaar extra rekeningen zou je het verschil wel degelijk kunnen gaan merken.

Cryofiel
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Waarom kun je de eerste rekening dan niet alsnog bij de zorgverzekeraar indienen?
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat kan inderdaad ook - maar dan moet je er wel aan denken, en je moet die rekening dus goed bewaren. Gestructureerde mensen doen dat, maar de praktijk wijst uit dat niet iedereen altijd even gestructureerd is in dergelijke zaken. Trouwens, ook als je de eerste rekening later alsnog indient volg je de aanwijzing in de eerste zin van mijn antwoord. ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rekeningen worden ook niet gelijk ingediend. Soms wacht men tot het dossier gesloten wordt. Dat kan een flink aantal maanden duren.