Foto van je netvlies wordt bij diabetes patienten jaarlijks gemaakt

Toegevoegd na 43 seconden:
Wat is een Fundusfoto? Een fundusfoto is een foto van het netvlies (aan de binnenkant van het oog). Vooral bij diabetes mellitus is het noodzakelijk om jaarlijks het netvlies te laten controleren.
Het onderzoek Het onderzoek duurt ongeveer 20 minuten. Van ieder oog worden 2 foto's gemaakt. Er wordt ook een kleine oogtest gedaan. In sommige gevallen is het nodig om de ogen te druppelen zodat de pupillen wijder worden en de foto's beter gemaakt kunnen worden.

Niet alleen naar huis Houdt u er rekening mee dat het bij u noodzakelijk kan zijn om de ogen te druppelen. Na het onderzoek ziet u enkele uren minder scherp en worden autorijden, maar ook fietsen tijdens deze eerste uren afgeraden. Voor uw veiligheid is het daarom beter om onder begeleiding naar huis te gaan.

Wat neemt u mee? Denkt u aan uw aanvraagformulier en verzekeringsbewijs.
Indien u een bril voor ver zien gebruikt (televisiebril), dient u deze mee te nemen. In het geval dat u lenzen draagt, vergeet dan niet de lenshouder mee te nemen. Tijdens het onderzoek moeten de lenzen uitgedaan worden.

De uitslag De foto's worden beoordeeld door een oogarts. De uitslag is binnen 10 dagen bij uw huisarts bekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

een fundusfoto is een foto die jaarlijks van het netvlies wordt gemaakt bij diabetici.
De rede hiervoor is dat ert bij diabetici nogal eens een netvliesdegeneratie optreedt... waardoor ze blind kunnen worden...