wat zijn de kosten voor naamsverandering bij transgender?

De regels zijn veranderd tegenwoordig kun je met een verklaring van het genderteam je naam laten veranderen zonder een rechter erbij nodig te hebben.helaas is er zo weinig informatie te vinden over hoelang het duurt of er nu wel of geen kosten aan zitten het enige duidelijke is dat het via de ambtenaar vd burgelijke stand gedaan kan worden.alleen bij navraag gemeente weten ze weer nergens van af.erg irritant en onoverzichtelijk.wie weet meer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6K

Antwoorden (2)

Op 1 juli 2014 is de Transgenderwet in werking getreden. Vanaf dat moment is het makkelijker geworden om je voornaam en geslacht te wijzigen in de Basisregistratie persoonsgegevens (BRP, vervangt het GBA). Je moet daarvoor minimaal 16 jaar zijn.
In de Transgenderwet worden geen medische voorwaarden meer gesteld aan het veranderen van je geslacht in je geboorteakte. Dat betekent dat je geen geslachtsaanpassende behandelingen hoeft te ondergaan om je juridische geslacht te kunnen veranderen. Ook is de gang naar de rechter niet meer nodig. Met de verklaring van één deskundige, waarvoor een beperkt aantal deskundigen in aanmerking komt, kan de transgender naar de afdeling Burgerzaken van de gemeente. Na het overleggen van de deskundigenverklaring voert de ambtenaar van de burgerlijke stand de wijzigingen door evenals, indien gewenst, het wijzigen van de voornamen.
Niet te verwarren met roepnaam. Ieder moet zelf bepalen hoe hij/zij genoemd wil worden. Voornamen zijn de namen die officieel in het BRP staan vermeld.
Deze veranderingen zijn kosteloos. Eventuele legeskosten en/of verzendkosten moeten wel worden voldaan. Vervolgens wordt dit verwerkt in de BRP en daarna kun je een nieuw identiteitsbewijs of paspoort en rijbewijs aanvragen. Hier zijn wel kosten aan verbonden.
Aan het verkrijgen van de deskundigenverklaring zijn welkosten verbonden. Het VUmc en het LUMC hebben de aanvraagprocedure voor de verklaring op hun websites staan. Beide ziekenhuizen vragen aan iedereen € 65 voor het 'administratief afgeven' van de verklaring. Mensen die niet in behandeling zijn of zijn geweest bij het betreffende ziekenhuis betalen daarnaast € 250,- voor het/de gesprek(ken) met de deskundige. Wat de andere organisaties vragen is niet bekend bij de patiëntenorganisatie.

Toegevoegd na 9 minuten:
Als aan alle formaliteiten is voldaan en u in het bezit bent van de juiste verklaring dan laat u het geslacht en eventueel ook de voornamen wijzigen op uw geboorteakte bij de gemeente waar u bent geboren. Als u in het buitenland bent geboren dan gaat u naar de gemeente Dan Haag.

Toegevoegd na 20 uur:
Voor de duidelijkheid:
alleen het wijzigen (dus het maken van een aantekening) van geslacht en eventuele voornamen (als u dat ook wenst) in uw geboorteakte door de ambtenaar van de burgerlijke stand is gratis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mensen die (ex) transseksueel zijn kunnen sinds 1 juli 1985 voor het eerst hun geslacht en voornamen officieel wijzigen op hun geboorteakte en sinds oktober 1994 in de Gemeentelijke Basisadministratie (tegenwoordig Basisregistratie Personen). Men moest toen een advocaat zoeken om voor diegene een verzoek tot geslachtswijziging en voornaamswijziging in te dienen bij de rechtbank. De voorwaarden was dat er operatie(s) hadden plaatsgevonden en dat men definitief ontvluchtbaar is. Sinds het in Nederland mogelijk is om met iemand van gelijk geslacht te trouwen of een partnerschap aan te gaan, is een echtscheiding niet verplicht, voorheen wel. De kosten hiervoor verschillen per zaak. Omdat men de advocaat en griffiekosten moest betalen. Kortom, er is geen vaste prijs. Ongeveer tussen de 250 en 600 gulden/euro. Nu presies 29 jaar later is dit geschrapt en kunnen transseksuele naar de burgerlijke stand van hun geboorteplaats. Er hoeven geen operatie te hebben plaatsgevonden. Men is dan wel minimaal 16 jaar en mensen onder de 18 hebben geen toestemming nodig van hun wettelijke vertegenwoordiger(s). Men moet een verklaring hebben van een genderteam die niet ouder is dan een half jaar. Uiteraard ook een identiteitsbewijs. Hierna wordt wijziging van de voornamen en geslacht als latere vermelding op de geboorteakte geplaatst. En in de Basisregistratie Personen verwerkt. Hierna kan men een nieuw identiteitsbewijs aanvragen en instanties de nieuwe gegevens doorgeven. Men kan eventueel de gegevens over de oude voornamen en geslacht uit de Basisregistratie Personen laten verwijderen. Dit in onomkeerbaar.