Het genotype is dan 47,XYY. Er wordt ook wel gesproken van het supermale syndroom.

Het supermale syndroom geeft vaak erg algemene, lastig te duiden, klachten waardoor de diagnose vaak niet gesteld wordt. Als het wel gevonden wordt is dat doorgaans een toevalsbevinding.
Mannen met het supermale syndroom vertonen bij de geboorte geen symptomen. Als kind maken zij vaak een erg snelle groeispurt door waardoor ze uiteindelijk langer worden dan gemiddeld. Gemiddeld hebben zij een wat lagere intelligentie dan gemiddeld, maar het IQ is niet zo laag dat van retardatie gesproken kan worden. Met voldoende stimulatie kunnen zij een normale school-carriere doorlopen. Wel zijn de emotionele ontwikkeling en de spraakontwikkeling vertraagd. Het gedrag is vaak drukker dan gemiddeld.
Mensen met dit syndroom hebben meer last van spataderen en acne.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bron(nen)?